Choć akcja ruszyła w Tarnowskich Górach, jest to problem ogólnopolski. Policjanci, pracownicy banku oraz wodociągów udzielali porad seniorom, jak ustrzec się przed osobami podszywającymi się pod członków rodziny, pracowników instytucji czy kurierów.
Wciąż płyną doniesienia o bezczelnych oszustach, którzy wyłudzają od seniorów znaczne kwoty. To sprawia, że życie starszej osoby, która straciła wszystkie oszczędności, staje się koszmarem.
Na cele kampanii zostały nagrane dwa spoty, w których pokazano seniorom metody działania oszustów.
[CZYTAJ TAKŻE: Black Friday i Cyber Monday - czyli jak nie dać się oszukać!]
Wszystkie osoby, które wystąpiły w filmach, nie są zawodowymi aktorami. To seniorzy z uniwersytetu trzeciego wieku, którzy włączyli się w promowanie kampanii, a także pracownik banku, pracownik wodociągów oraz oficer prasowy tarnogórskiej komendy.
Oszuści wykorzystują ufność seniorów oraz autorytet osób, pod które się podszywają.
Seniorzy otrzymują telefony o tym, że oszczędności w banku lub kosztowności zgromadzone w domu są zagrożone. Gotówkę i wartościowe rzeczy oszuści każą spakować i pozostawić w umówionym miejscu lub wyrzucić przez okno. Wszystkie polecenia mają doprowadzić do złapania rzekomych przestępców.
Namawiają też do podpisywania umów z dostawcami energii, domokrążcami oferującymi obniżenie rachunków za telefon, bądź kupowaniu cudownie uzdrawiających urządzeń kosztujących majątek.
W rzeczywistości jest to jedynie wielka mistyfikacja, mająca na celu pozbawienie seniorów oszczędności ich życia. Jak się zatem zachować, gdy pewnego dnia do nas zadzwoni telefon, a głos w słuchawce będzie nalegał, aby pozbyć się z domu wszystkich pieniędzy? Przede wszystkim należy odłożyć słuchawkę, nie kontynuować rozmowy z oszustem, skontaktować się z policją lub z rodziną.
Warto pamiętać, że:
- policjant nigdy nie zadzwoni z informacją o prowadzonej akcji,
- policja nigdy nie poprosi o przekazanie komuś pieniędzy, przelaniu ich na konto lub pozostawienie w jakimś miejscu,
- jeśli mamy jakąkolwiek wątpliwość co do danych osoby dzwoniącej do nas czy podającej się za pracownika jakiejś instytucji, weryfikujmy to. Zgłaszajmy takie sytuacje na policję, konsultujmy z rodziną,
- nie dajemy się namówić na pozostawienie naszych pieniędzy w jakimś odosobnionym miejscu, koszu na śmieci, nie wyrzucać ich przez okno, nie pozostawiać we wskazanym przez oszusta miejscu,
- nie udostępniamy kodów, haseł czy danych do naszych kont bankowych nikomu, czyjej tożsamości nie jesteśmy pewni i komu nie ufamy.