Na przedłużeniu „piętnastki” w Sosnowcu widać nowe tory

Tramsos

Redakcja

29 lipca 2021

Budowa nowej linii tramwajowej w sosnowieckiej dzielnicy Zagórze to pierwsza od blisko czterech dekad budowa nowego odcinka linii tramwajowej na terenie GZM.

Prace przy budowie nowej linii tramwajowej w Sosnowcu prace prowadzone są jednocześnie na wielu frontach. Pod koniec czerwca, po zakończonej przebudowie, przełączone zostały nowe odcinki wodociągu w okolicy ronda Jana Pawła II oraz ul. Wolności. Przy ul. Rydza Śmigłego, ul. Wolności oraz przy al. Paderewskiego zakończona została także przebudowa kolizyjnych odcinków sieci gazowej.

Te prace, które wykonywane są niejako przy okazji, są niezbędne do realizacji głównego celu, choć nieczęsto się o nich mówi. Skupiamy się zwykle na elementach torowych i sieciowych, bo to istota naszych inwestycji, jednak wiele sił i środków trzeba zaangażować, by wykonać wszystkie niezbędne przebudowy instalacji podziemnych, po których to pracach można dopiero przystąpić do budowy torowisk

zaznacza Andrzej Zowada, rzecznik spółki Tramwaje Śląskie S.A.

Są już jednak miejsca, gdzie oko cieszą ułożone nowe tory. Na sporym fragmencie trasy równoległej do al. Paderewskiego wykonana została zabudowa rusztu torowego – są więc ułożone podkłady, a do nich przymocowane szyny. Płyty z szynami pojawiły się też na tramwajowym przejeździe przez jezdnię.

Trwają również prace na obiekcie inżynieryjnym przyszłego węzła przesiadkowego.

Są to roboty ciesielsko-zbrojarskie na segmencie szybu windowego oraz schodów, gdzie z końcem lipca przystąpimy do wykonania robót drogowych związanych z zabudową warstw konstrukcyjnych drogowych w przejściu nad obiektem. Tym samym na przełomie sierpnia i września planujemy dokonać pierwszego przełożenia ruchu na ulicy Braci Mieroszewskich

mówi dyrektor kontraktu Robert Wach z Eurovia Polska SA.

Zawansowane są także prace na odcinku wzdłuż ul. Rydza Śmigłego, gdzie zabudowane zostały mury oporowe i gdzie zostały ułożone warstwy konstrukcyjne w torowisku wraz z jego odwodnieniem. Równocześnie wraz z zabudową warstw konstrukcyjnych, układane są przepusty rurowe dla przyszłych sygnalizacji świetlnych oraz kabli zasilania trakcji. W ramach przygotowań do kolejnych etapów prac wykonywane są także fundamenty pod przyszłe słupy trakcyjno-oświetleniowe oraz przygotowywany jest teren, na którym powstanie budynek przyszłej podstacji trakcyjnej.

Generalny wykonawca pochwalił się nietypowym projektem – na ogrodzeniu zaplecza budowy powstał mural nawiązujący do realizowanego zadania. Autorem oraz wykonawcą muralu, jest firma z Sosnowca, zajmująca się malowaniem artystycznym, przemysłowym oraz malowaniem z elementami przestrzennymi.

Jest to nasz ukłon w stronę mieszkańców. Zawsze staramy się tak organizować prace, aby redukować utrudnienia, a jeśli to możliwe zadbać również o aspekt wizualny. Budowa przecież nie musi być nudna! Mamy nadzieję, że przejeżdżając obok, przyjemnie jest rzucić okiem na ten fragment naszej budowy

mówi kierownik robót Krzysztof Franków z firmy Eurovia.

Zadanie o wartości 88,6 mln netto realizowane jest przez konsorcjum firm: Eurovia Polska S.A. z Bielan Wrocławskich (Lider), KZN Rail Sp. z o.o. z Krakowa i Nowak Mosty Sp. z o.o. z Dąbrowy Górniczej. Prace mają się zakończyć najpóźniej w styczniu 2023 roku.

Tram sosnw

Poprzedni artykuł

Następny artykuł

2 o

katowice

Cóż... Bywało lepiej.

PM10: 32.9µg/m3 PM2.5: 26.2µg/m3