ROWERY1

Redakcja

4 stycznia 2020

Pierwszy rok funkcjonowania miejskich rowerów w Metropolii wygląda całkiem nieźle. W sumie, między miastami Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii, rowerami Nextbike przejechano 40 tysięcy razy. Tak działa system zintegrowanych wypożyczalni miejskich.

Jak zaznacza Karolina Mucha-Kuś, dyrektor Departamentu Projektów i Inwestycji GZM, dane spływające od pierwszego miesiąca, od kiedy można się było przemieszczać między miastami wykazują tendencję rosnącą. Pokazują, że to rozwiązanie, użytkownicy jednośladów zaakceptowali.

Czytaj także: Ponad 10 km bez tlenu w Titicace wielki sukces śląskiego pływaka.

Zaczynaliśmy w kwietniu tego roku. Po pierwszym miesiącu funkcjonowania Zintegrowanego Systemu Rowerów Miejskich między pierwszymi współpracującymi 4 miastami przemieszczano się ok. 6 tys. razy. Kilka miesięcy później rodzina miast wzrosła o 3 kolejne, co miało wpływ na wzrost statystyk tego typu przejazdów.

Karolina Mucha-Kuś - dyrektor Departamentu Projektów i Inwestycji GZM

Zintegrowany system rowerów miejskich Nextbike, który liczy ok. 1,6 tys. rowerów standardowych, pozwala na oddawanie wypożyczonego sprzętu w innych miastach. Początkowo w kwietniu b.r. rozwiązanie to obejmowało Katowice, Sosnowiec, Tychy oraz Chorzów. Potem do „rodziny” przyłączyły się Siemianowice Śląskie, Zabrze oraz Gliwice. Metropolia jest odpowiedzialna za finansowanie relokacji rowerów. To znaczy, że wypożyczenie roweru w jednym mieście i pozostawienie go w innym, nie wiąże się z żadnymi wydatkami po stronie samorządów, czy samych rowerzystów. Łącznie w tym roku Metropolia dofinansowała 3,6 tys.relokacji.

W 2019 roku użytkownicy wypożyczali rowery blisko 800 tys. razy. Dokonali łącznie ok. 43 tys. przejazdów między miastami. Najchętniej przemieszczano się między Katowicami i Chorzowem- łącznie ok. 23 tys razy. Chętnie podróżowano między Chorzowem i Siemianowicami Śląskimi- ok. 3,9 tys razy oraz Katowicami i Siemianowicami- ok. 2,3 tys.razy.

Obserwacja ruchu użytkowników systemu pokazała, jak ważna jest odpowiednia infrastruktura rowerowa, aby zachęcić do przemieszczania się między miastami. Dlatego dla Metropolii tak ważne prócz inwestowania w obecne systemy wypożyczalni a w przyszłości w Rower Metropolitalny jest tworzenie tras rowerowych łączących miasta GZM.

Marcin Dworak - oficer rowerowy Metropolii

Górnośląsko- Zagłębiowska Metropolia zapewnia gotowość do kontynuacji dalszej integracji systemów w gminach w roku 2020 oraz rekomenduje samorządom ujednolicenie terminów rozpoczęcia i zakończenia sezonu funkcjonowania wypożyczalni.

Źródło, fot.: Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia

ROWERY 1200x1800 1 768x1152

Poprzedni artykuł

Następny artykuł

15 o

katowice

Wspaniałe powietrze!

PM10: 3.6µg/m3 PM2.5: 3.2µg/m3