Kolejny etap prac na budowie Centrum Przesiadkowego Brynów

CP Brynow4 fot WARBUD

Redakcja

7 lipca 2020

Rozpoczyna się kolejny etap prac w obrębie pętli tramwajowej w Brynowie - wykonawca Centrum Przesiadkowego Brynów wykonuje remont nawierzchni drogowej w ciągu ulicy Kościuszki.

W ramach budowy Centrum Przesiadkowego Brynów przebudowywany jest również układ drogowy w tym rejonie, a także remontowana nawierzchnia ul. Kościuszki. W związku z zakresem prac konieczne jest wprowadzenie czasowej organizacji ruchu polegające na zawężenie do jednego pasa w każdym kierunku jazdy ul. Kościuszki najpierw w kierunku do Centrum Katowic, następnie od 20 lipca w kierunku do Mikołowa – mówi Ewa Lipka, rzecznik prasowy urzędu miasta.

Remont nawierzchni będzie realizowany etapami. Pierwszy obowiązuje do 20 lipca i polega na zamknięciu dla ruchu pojazdów jezdni ulicy Kościuszki w kierunku Centrum, na odcinku sąsiadującym z Parkingiem Wielopoziomowym. Ruch w kierunku Centrum został przełożony na jezdnię dla przeciwnego kierunku. Po jezdni w kierunku Mikołowa poruszają się będą pojazdy w obu kierunkach. Zmiana organizacji ruchu nie powoduje żadnych zmian w rozkładzie jazdy autobusów. Nadal funkcjonuje tymczasowy przystanek autobusowy na ulicy Kościuszki p.n. „”Brynów Huberta” zlokalizowany w sąsiedztwie przystanku tramwajowego „Brynów Huberta”.

Drugi etap zmian w organizacji ruchu wprowadzony będzie 20 lipca i będzie obowiązywał do 3 sierpnia.  – Wtedy wprowadzimy zamknięcie dla ruchu pojazdów jezdni ulicy Kościuszki w kierunku Mikołowa, na odcinku sąsiadującym z Parkingiem Wielopoziomowym. Po jezdni w kierunku Centrum poruszać się będą pojazdy w obu kierunkach. W trakcie wykonywania robót w tym etapie zapewniony zostanie przejazd po remontowanym odcinku jezdni w kierunku Mikołowa, dla pojazdów wyjeżdżających ze stacji paliw, galerii Libero oraz z ul. Kłodnickiej – zaznacza Artur Stelmach, kierownik budowy z firmy Warbud.

Po wykonaniu remontu nawierzchni obu jezdni na odcinku sąsiadującym z Parkingiem Wielopoziomowym, ruch na ul. Kościuszki w obu kierunkach zostanie przywrócony do stanu sprzed rozpoczęcia inwestycji. Zamknięty dla ruchu pozostanie jedynie zjazd z ul. Kościuszki w ul. Jankego, w kierunku skrzyżowania z ul. Rzepakową. Etap ten będzie utrzymany do czasu wprowadzenia docelowej organizacji ruchu.

Przypomnijmy, że budowa centrum przesiadkowego w Brynowie to jeden z elementów „Katowickiego Systemu Zintegrowanych Węzłów Przesiadkowych”.

Zrealizowanie zaplanowanych działań, w perspektywie najbliższych kilku lat, przyniesie odczuwalną poprawę jakości życia poprzez możliwość bezpiecznego i sprawnego przemieszczania się po mieście z wykorzystaniem różnych rodzajów transportu, wzajemnie zintegrowanych i tworzących jednolity, zrównoważony system. W Katowicach kładziemy nacisk na tzw. transport zrównoważony, którego zasadą jest dbanie o interesy wszystkich uczestników ruchu - pieszych, rowerzystów, osób korzystających z komunikacji publicznej i kierowców – mówi Marcin Krupa, prezydent Katowic.

Centrum przesiadkowe w Brynowie powstaje w rejonie istniejącej dziś pętli tramwajowej. Koszt inwestycji to 80 mln zł, a wykonawcą jest firma WARBUD SA w partnerstwie z Przedsiębiorstwem STOR Sp. z o.o.  Stworzenie Katowickiego Systemu Zintegrowanych Węzłów Przesiadkowych - Węzeł przesiadkowy Brynów Pętla w Katowicach, obejmuje realizację infrastruktury dla potrzeb uzyskania funkcji przesiadkowych z autobusów na tramwaj oraz komunikacji indywidualnej na tramwaj w systemie Park&Ride oraz Bike&Ride w zakresie dojazdów do Centrum Katowic z południowej części miasta i subregionu. Zakończenie prac budowlanych na inwestycji Centrum Przesiadkowego „Brynów” zaplanowane jest na III kwartał tego roku.

W skład inwestycji wejdą:

  • trzykondygnacyjny parking o pojemności 497 miejsc wraz z systemem informacji o zajętości parkingu,
  • parking  naziemny o pojemności 50 miejsc postojowych dla funkcji Park & Ride,
  • przystanki, w tym zadaszone perony oraz miejsca oczekiwania i wymiany podróżnych typu „drzwi-drzwi”,
  • poczekalnia wyposażona w punkty obsługi pasażerskiej: toaletę, punkt zakupu biletów, pełną infrastrukturą dla systemu ŚKUP, małą gastronomię i punkt zakupu prasy oraz tablice dynamicznej informacji pasażerskiej,
  • parking dla rowerów o funkcji Bike&Ride wraz z miejscami postojowymi;
  • miejsca postojowe TAXI – 6 szt.
  • miejsca postojowe Kiss&Ride – 6 szt.

W Katowicach uruchomiono już pierwsze centrum przesiadkowe w Ligocie, a kolejne dwa realizowane są w Zawodziu oraz przy ul. Sądowej. - Budowa centrów przesiadkowych oznacza szereg korzyści. Najważniejsza z nich to możliwość szybkiego dojazdu do centrum miasta i zaoszczędzenia czasu oraz mniejsze koszty paliwa. Dodatkowo, węzły przesiadkowe staną się zachętą do korzystania z komunikacji publicznej, a co niemniej ważne,  przyczyniają się do ograniczenia liczby pojazdów na drogach, co  zmniejszy hałas i emisję spalin oraz korki - dodaje prezydent.

Źródło: UM Katowice

CP Brynow3 fot WARBUD

Poprzedni artykuł

Następny artykuł

1 o

katowice

Cóż... Bywało lepiej.

PM10: 23.5µg/m3 PM2.5: 20.2µg/m3