Koleje Śląskie, w związku z awaryjnym zamknięciem drogi krajowej nr 86 w dzielnicy Katowic – Giszowcu, zachęcają do podróży pociągami między Katowicami a Tychami. Przewoźnik wskazuje, że wydłużył część pociągów tej relacji, a podróż nimi jest szybsza i tańsza niż autem.
W efekcie ulewy 26 czerwca br. wiadukt, na przebudowywanym odcinku drogi krajowej nr 86 w katowickim Giszowcu, został podmyty i następnego dnia zamknięto tam drogę. Oznacza to problemy komunikacyjne dla Katowic oraz połączenia tego miasta z Tychami i południową częścią woj. śląskiego.
Odtąd ruch w Katowicach, między centrum a południową częścią miasta i południem regionu, jest możliwy drogami lokalnymi.
Na sytuację zareagował kolejowy przewoźnik należący do samorządu woj. śląskiego. W kolejnych dniach po zamknięciu ważnego odcinka DK86 KŚ podały, że w związku z utrudnieniami wydłużyły cztery poranne pociągi odjeżdżające do Katowic ze stacji Tychy i przystanku Tychy Lodowisko. Zostały one wydłużone o dodatkową jednostkę.
Tak zestawiane pociągi mogą osiągać długość ośmiu członów (dwa połączone czteroczłonowe składy). KŚ sygnalizowały, że na zatłoczonej trasie, która ma być w kolejnych latach modernizowana, nie są w stanie zwiększyć liczby kursów. Dzięki dłuższym składom jest w nich jednak więcej miejsca.
W czwartkowej informacji prasowej KŚ podały, że w dni robocze między Tychami a Katowicami kursuje „ponad 100 pociągów”. Z rozkładu przewoźnika wynika, że jest to 38 par pociągów do przystanku Tychy Lodowisko (przez główną stację w Tychach) oraz 21 par kolejnych połączeń przejeżdżających przez Tychy trasą w stronę Bielska-Białej i Zwardonia.
KŚ potwierdziły też, że czas przejazdu pociągiem Kolei Śląskich między Tychami a Katowicami to 17 minut, podczas gdy samochodem - obecnie ponad 30 minut. Jednorazowy bilet KŚ kosztuje 4,50 zł, a miesięczny normalny - 120 zł.
Z jej czwartkowej informacji wynika też, że wydłużone składy na linii do Tychów będą jeździły do odwołania - potoki pasażerów i dostępność miejsc monitorowane są na bieżąco.
Koleje Śląskie na zlecenie władz woj. śląskiego obsługują większość komunikacji kolejowej w regionie. Organizatorem komunikacji miejskiej w centralnej części woj. śląskiego jest natomiast – poprzez Zarząd Transportu Metropolitalnego (ZTM) - zrzeszająca 41 tamtejszych miast i gmin (w tym Katowice i Tychy) Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia (GZM).
Jeszcze w dzień zamknięcia drogi nr 86 ZTM podawał, że kursujące dotąd jej zamkniętym odcinkiem (w Katowicach to ul. Pszczyńska) autobusy zmieniły trasy na objazdowe. Na trasie Katowice - Tychy obowiązuje m.in. taryfa pomarańczowa, umożliwiająca przejazd na jednym bilecie jednorazowym lub miesięcznym pociągiem między tymi miastami, a potem komunikacją miejską w Tychach.
Od roku obowiązuje także wspólny bilet okresowy ZTM i KŚ, z podziałem na sześć stref, z których jedna obejmuje m.in. Tychy - tzw. Metrobilet. Tyski samorząd podał następnie, że darmowe parkingi park&ride, przysługujące w Tychach posiadaczom „biletu pomarańczowego”, są też bezpłatne dla użytkowników Metrobiletów.
Źródło: PAP