Kolej zapewni lepsze podróże z Chorzowa, Bytomia i Nakła Śląskiego

132124983 10160844140814569 8076014024022010365 n

Redakcja

8 marca, 2022

Lepszy dostęp do kolei z nowego przystanku Chorzów Uniwersytet i przebudowanych stacji, sprawniejsze podróże oraz przewóz towarów ze Śląska w stronę portów. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. rozpoczynają przebudowę linii Śląsk – porty (nr 131) na odcinku Chorzów Batory – Bytom – Nakło Śląskie. To jedna z największych inwestycji kolejowych w regionie za ponad 1,2 mld zł, dofinansowana z unijnego programu POIiŚ.

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. rozpoczynają przebudowę odcinka Chorzów Batory – Bytom – Nakło Śląskie na linii ze Śląska do portów. W pierwszej kolejności prace będą od Chorzowa Batorego do Chorzowa Starego.

Powstanie nowy przystanek Chorzów Uniwersytet z dojściami do peronów od nowo wybudowanego przejścia podziemnego w ciągu ul. Strzelców Bytomskich.

Przebudowane będą perony w stacjach Chorzów Miasto i  Chorzów Stary. Prace obejmą tory, sieć trakcyjną, urządzenia sterowania ruchem kolejowym i obiekty inżynieryjne.

Wspólnie z przewoźnikami ustalono optymalną formę komunikacji podczas prac.

Od 13 marca na odcinku Katowice - Tarnowskie Góry zostanie wprowadzona zastępcza komunikacja autobusowa za 14 par pociągów regionalnych.

Pociąg PKP Intercity zostanie skierowany zmienioną trasą. Szczegóły są na stronach internetowych przewoźników oraz na Portalu Pasażera.

Podróżni zyskają większą dostępność do kolei z nowego przystanku Chorzów Uniwersytet i nowych peronów na stacjach: Chorzów Miasto, Chorzów Stary, Bytom, Bytom Karb, Radzionków oraz przystankach Bytom Północ i Radzionków Rojca. Zapewniony będzie dostęp dla osób o ograniczonej możliwości poruszania się. Komfort podróży zwiększą nowe ławki i wiaty. Wymienione oświetlenie zapewni większy poziom bezpieczeństwa po zmroku. Podróżowanie ułatwi także czytelne oznakowanie i nowe nagłośnienie.

Modernizacja usprawni przewozy koleją  w stronę Tarnowskich Gór, Lublińca i Kluczborka, Inowrocławia, Bydgoszczy oraz Gdańska i Gdyni. Zwiększą się możliwości przyjaznego środowisku transportu.

Zostanie wymienione 60 km torów wraz z siecią trakcyjną. Będą nowe urządzenia sterowania ruchem, w tym 165 rozjazdów. Na szlaku Chorzów Batory – Chorzów Miasto zostanie dobudowany dodatkowy tor, dzięki czemu zwiększy się przepustowość linii kolejowej, czyli będzie mogło kursować więcej pociągów. Wydłużenie torów na stacjach pozwoli na przyjmowanie dłuższych składów, do 750 metrów. Pociągi pojadą z prędkością do 120 km/h.

Poziom bezpieczeństwa zwiększy Lokalne Centrum Sterowania Bytom wyposażone w nowoczesny system sterowania ruchem kolejowym. Przebudowane będą przejazdy i przejścia dla pieszych. Zaplanowano budowę 4 nowych obiektów: dwóch przejść pod torami dla pieszych i dwóch wiaduktów w Chorzowie i Radzionkowie. Przebudowa obejmie 25 obiektów inżynieryjnych, m.in. wiadukty w Radzionkowie (ul. Zejera i ul. Kużaja) i Świętochłowicach (ul. Katowicka). Dzięki temu będą mogły sprawnie kursować dłuższe i cięższe pociągi.

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. realizują zadanie „Prace na linii kolejowej nr 131 na odcinku Chorzów Batory - Nakło Śląskie” w ramach projektu „Prace na linii kolejowej C-E 65 na odc. Chorzów Batory – Tarnowskie Góry – Karsznice – Inowrocław – Bydgoszcz – Maksymilianowo”. Wartość prac to 1,2 mld zł netto. Dofinansowanie pochodzi z unijnego Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Zakończenie prac budowlanych planowane jest w 2024 r.

Poprzedni artykuł

Następny artykuł

-2 o

katowice

Cóż... Bywało lepiej.

PM10: 25.6µg/m3 PM2.5: 21.4µg/m3