
Koncesjonariusz autostrady A4 na odcinku Katowice - Kraków planuje podwyżkę opłat za przejazd w obu kierunkach. GDDKiA uważa, że to zagraża bezpieczeństwu ruchu drogowego na trasach lokalnych.
Na początku maja informowaliśmy, że spółka Stalexport Autostrada Małopolska S.A. planuje od 4 lipca br. zmienić stawki opłat za przejazdy dla wszystkich kategorii pojazdów. Planowane jest również utrzymanie rabatu dla kierowców samochodów osobowych korzystających z płatności automatycznych w dotychczasowej wysokości 6 zł za przejazd całym płatnym odcinkiem.
We wniosku złożonym do Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad SAM S.A. występuje o zgodę na zmianę od 4 lipca br. stawek opłat za przejazdy dla wszystkich kategorii pojazdów:
- kategorii 1 (innych niż motocykle) – z kwoty 12 zł do kwoty 13 zł;
- kategorii 2, 3, 4 i 5 – z kwoty 35 zł do kwoty 40 zł.
Powyższe opłaty obowiązywać będą na każdym z dwóch Placów Poboru Opłat (PPO), tj. w Mysłowicach i Balicach. Planowane jest utrzymanie stawki preferencyjnej dla transakcji automatycznych (elektroniczny pobór opłat A4Go i Telepass oraz videotolling z aplikacjami: Autopay, SkyCash, mPay, IKO oraz z kartami ORLEN Flota) realizowanych za przejazd samochodami osobowymi. Od 4 lipca 2022 r. opłaty dla tego typu transakcji będą o 3 zł niższe, czyli wyniosą 10 zł na każdym PPO. Taka stawka za przejazd obowiązywała w przypadku samochodów osobowych siedem lat temu.
Wysokość bonifikaty dla pojazdów kategorii 2 i 3, która będzie obowiązywała dla tych kategorii pojazdów od 4 lipca 2022 r., zostanie odrębnie skonsultowana z GDDKiA. Aktualnie dla pojazdów kategorii 2 i 3 od obowiązującej stawki opłaty za przejazd autostradą (tj. 35 zł) stosuje się bonifikatę, która wynosi 13 zł.
GDDKiA opublikowała komunikat w sprawie podwyżek. - W ocenie GDDKiA podwyżka jest niezasadna, a także nie bierze pod uwagę wojny za wschodnią granicą naszego kraju. Może też wpłynąć na poziom bezpieczeństwa ruchu drogowego na trasach lokalnych - czytamy w komunikacie.
GDDKiA dodaje, że Stalexport powinien wstrzymać się z podwyżkami do czasu ustabilizowania się sytuacji w Ukrainie. - GDDKiA nie posiada realnych uprawnień do wpływania na decyzje związane ze zmianami stawek opłat, jeżeli są one zgodne z postanowieniami tej umowy. Niezależnie od tego, bezzwłocznie po otrzymaniu wniosku od koncesjonariusza, zwróciliśmy się z prośbą o rozważenie wszystkich okoliczności, które mogłyby wpłynąć na zmianę propozycji w zakresie podwyższenia stawki opłat za przejazd - informuje GDDKiA