Bytom zyska połączenie kolejowe z Rudą Śląską i Zabrzem

Polaczenie kolejowe bytomia z zabrzem i ruda slaska

Redakcja

14 marca 2024

Budowa ok. 6-kilometrowego odcinka torów oraz modernizacja istniejącego ok. 3-kilometrowego torowiska, przebudowa i budowa obiektów infrastruktury kolejowej, budowa wiaduktów, dwóch łącznic i przystanków kolejowych. To najważniejsze roboty, jakie trzeba będzie zrealizować, aby odbudować połączenie kolejowe z Bytomia do Rudy Śląskiej Chebzia i Zabrza. 

- Bytom stanie się ważną stacją Kolei Metropolitalnej. Modernizacja linii kolejowej nr 131, czyli popularnej Magistrali Węglowej, linii kolejowej nr 132 oraz budowa połączenia do Rudy Śląskiej, Zabrza oraz możliwość dojazdu pociągiem do Pyrzowic z pewnością poprawi ofertę komunikacji publicznej w naszym regionie – mówi zastępca prezydenta Bytomia Michał Bieda. – Mieszkańcy oczekują szybkich i wygodnych połączeń kolejowych między miastami Metropolii. W Bytomiu planujemy również budowę trzech centrów przesiadkowych, przy stacjach kolejowych, dzięki którym podróż transportem publicznym będzie jeszcze wygodniejsza – podkreśla wiceprezydent Michał Bieda.

Jakie prace będą konieczne do wykonania, aby odtworzyć połączenie kolejowe

Projekt „Prace na liniach kolejowych nr 189 i 132 oraz budowa nowych łącznic Kuźnica – Bytom Bobrek Wschodni w celu stworzenia nowego połączenia Ruda Chebzie/Zabrze – Bytom, w tym budowa nowych p.o. Ruda Orzegów i Bytom ul. Zabrzańska” realizowany w ramach Programu Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej Kolej+ do 2029 roku” zakłada budowę ok. 6 km torów i modernizację ok. 3-kilometrowego odcinka torowiska, a także budowę potrzebnych łącznic, przystanku w Bytomiu przy ul. Zabrzańskiej w rejonie Bobrka oraz stacji kolejowej (mijanki) Ruda Śląska Orzegów. Ponadto, planowana jest nowa infrastruktura kolejowa (tory, perony, sieć trakcyjna, urządzenia sterowanie ruchem kolejowym, odwodnienie, zasilanie) oraz obiekty inżynieryjne, w tym wiadukty i mosty, ściany oporowe oraz przepusty.

Co zyska Bytom dzięki połączeniu z Rudą Śląską i Zabrzem

Budowa nowych łącznic z pewnością przyczyni się do usprawnienia istniejących już połączeń kolejowych. Na budowie nowej linii kolejowej najwięcej zyskają mieszkańcy Bytomia-Bobrka i Bytomia-Szombierek oraz dzielnicy Rudy Śląskiej – Orzegowa, którzy będą mogli bezpośrednio dojechać do Zabrza, Katowic, ale również Gliwic. W ramach zadania inwestycyjnego ma powstać nowa stacja (mijanka) Ruda Orzegów oraz przystanek Bytom Zabrzańska (nazwa robocza). Tym samym zwiększy się oferta przewozowa w ramach Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii.

W 2029 roku pojedziemy z Bytomia do Rudy Śląskiej i Zabrza

W sierpniu 2023 została zawarta umowa na prace projektowe, a w roku 2026 zostanie przeprowadzone postępowanie przetargowe na wyłonienie wykonawcy robót budowlanych. Za organizację postępowania oraz nadzór nad realizacją umów odpowiada Spółka PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Gmina Bytom pokryje 25% netto kosztów kwalifikowanych związanych z realizacją Programu, zaś pozostałe 75% pokryje Spółka PKP PLK. Przypomnijmy, że realizacja tej inwestycji jest możliwa dzięki pozyskaniu dofinansowania na ten projekt przez Górnośląsko-Zagłębiowską Metropolię w ramach Programu „Kolej Plus”.

Opracowanie Studium Planistyczno - Prognostyczne w ramach Programu „Kolej Plus” zaplanowane jest na lata 2023-2026, zaś realizacja robót budowlanych na lata 2026-2029. 

powiązane artykuły:

Koleje slaskie do zakopanego
Wiadomości 12 marca 2024

Sprinter Ornak wraca na tory. Koleje Śl

DSC 0708
Biznes i gospodarka 1 marca 2024

Województwo Śląskie podpisało z Newagiem umowę na dostawę nowoczesnych składów dla Kolei

Kseu
Wideo 10 marca 2024

Środki europejskie wspierają transport publiczny! To dzięki nim możemy korzystać z nowoczesnych p

Poprzedni artykuł

Następny artykuł

7 o

katowice

Wspaniałe powietrze!

PM10: 12.4µg/m3 PM2.5: 10.7µg/m3