Bielskie tramwaje doczekają się upamiętnienia w mieście

Bielsko biala 4422887 1920

Redakcja

12 kwietnia 2020

Modernizacja bielskiego pl. Żwirki i Wigury, połączona z symbolicznym powrotem tramwaju do miasta, staje się realna. Do finału zmierza przetarg na wykonanie dokumentacji projektowo-kosztorysowej inwestycji – podał Jacek Kachel, urzędnik miejski i miłośnik historii.

Wydział gospodarki miejskiej bielskiego urzędu na realizację tego etapu przeznaczył 77 tys. zł. "Dokumentacja ma zostać opracowana w ciągu 16 tygodni od podpisania umowy z wykonawcą. Otwarcie ofert miało miejsce 31 marca. Trwa weryfikacja siedmiu złożonych propozycji" – poinformował naczelnik wydziału Wiesław Maj.

Zdaniem miejskich urzędników, projekt powinien uwzględniać założenia koncepcji przebudowy pl. Żwirki i Wigury, które zostały sporządzone osiem lat temu. Według pomysłodawców na placu powinien stanąć tramwaj na torowisku, oryginalna giętarka szyn oraz witryny informacyjne. Aranżację miałby uzupełnić m.in. słup tramwajowy oraz rzeźby w skali 1:1 motorniczego i konduktorki.

"Koncepcja zawiera też miejsca siedzące oraz fontannę. Na pl. Żwirki i Wigury - na ścianie zabudowy oficynowej - powstał już mural przedstawiający stare zdjęcie z czasów świetności bielskiego tramwaju" – powiedział Jacek Kachel.

Pomysłodawcy koncepcji założyli, że tramwaj powinien "przemówić multimedialnym językiem". "Zwiedzający wnętrze wozu mogliby dzięki odtwarzanym odgłosom ruchu ulicznego czy muzyce, wejść jeszcze bardziej aktywnie w klimat czasów świetności bielskich tramwajów" - przekonują.

Założenia mówią też o wkomponowanie w całość zieleni, nowych ścieżek i przebudowę istniejących schodów oraz publicznej toalety.

"Inwestycja będzie realizowana etapowo w ciągu najbliższych lat, w ramach możliwości budżetowych" – dodał Kachel.

Pracownik urzędu przypomniał, że w Bielsku-Białej coraz częściej dochodzi do społecznych dyskusji na temat powrotu tramwajów lub ich upamiętnienia. Wybór pl. Żwirki i Wigury nie jest przypadkowy, gdyż mieści się przy nim główne wejście do Starej Fabryki, części bielskiego muzeum.

Jacek Kachel przypomniał, że w Bielsku (Biała Krakowska była wówczas osobnym miastem – PAP), tramwaje elektryczne pojawiły się wcześniej niż w Warszawie, Krakowie czy Wiedniu. Pierwsza próbna jazda odbyła się 23 października 1895 r. Tramwaj kursował od dworca kolejowego na północy miasta do Lasu Cygańskiego na południowo-zachodnich kresach. Po rozbudowie sieci w latach 1925-1926 pl. Żwirki i Wigury stał się centralnym punktem linii tramwajowej. Powstała tam najdłuższa w Bielsku 90-m mijanka. Od 1951 r. w mieście funkcjonowała również linia nr 2, która kursowała od dworca PKP do Hulanki na zachodzie miasta. Tramwaje zlikwidowano w Bielsku-Białej w 1971 r. (PAP)

powiązane artykuły:

Zakochana Bana 2022 www 01
Wiadomości 17 lutego 2022

Tegoroczna „Zakochana Bana”, czyli walentynkowa atrakcja organizowana przez Tramwaje Śląskie, miała

Poprzedni artykuł

Następny artykuł

3 o

katowice

Cóż... Bywało lepiej.

PM10: 20.4µg/m3 PM2.5: 17.3µg/m3