Będą dotacje dla samorządów na zakup zeroemisyjnych autobusów

Csm csm koncepcja przebudowy zajezdni przy ul chorzowskiej ktora zostanie zrealizowana gdy zostanie zakupiony tabor elektryczny b6ad8e2e4e e23cf8b4bc

Redakcja

22 września 2020

Od początku 2021 r. samorządy będą mogły wnioskować o dotacje na zakup zeroemisyjnych autobusów – poinformował PAP minister klimatu Michał Kurtyka. Dodał, że budżet nowego programu wyniesie 1,3 mld zł i za te pieniądze ma zostać kupionych przynajmniej 500 autobusów.

Minister wyjaśnił, że prace nad nowym programem, który będzie realizować Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW), są na ukończeniu. W październiku ma on zostać ogłoszony, a nabór wniosków rozpocznie się na początku 2021 roku.

Prace nad tym programem trwały równolegle do opracowywanej Polityki energetycznej Polski do 2040 roku (PEP2040), która zakłada transformację energetyczną i transportową państwa

podkreślił minister.

Projekt PEP2040, oprócz redukcji emisji CO2, mocy energetycznych opartych na węglu przy jednoczesnym wzroście udziału energii odnawialnej oraz jądrowej, przewiduje również transformację w transporcie. Ma ona polegać na upowszechnieniu alternatywnych dla benzyny czy ropy paliw, takich jak prąd, czy wodór.

Ministerstwo Klimatu zakłada, że od 2025 roku miasta powyżej 100 tys. mieszkańców będą kupowały tylko zeroemisyjne środki transportu publicznego. Według wskazań Parlamentu Europejskiego, za cztery lata połowa nowych miejskich autobusów powinna mieć napęd elektryczny, a w 2030 r. autobusy elektryczne mają stanowić już 75 proc. zakupów.

Stąd – jak poinformował Kurtyka – przygotowywany program zakłada wysokie dotacje do zakupu autobusów elektrycznych i wodorowych przez samorządy.

Wyjaśnił, że dofinansowanie do kupna elektrycznego autobusu będzie w pierwszej fazie programu sięgać 80 proc. kosztów kwalifikowanych. Z czasem będzie ono jednak spadać, by w 2023 roku osiągnąć 60 proc. W przypadku autobusów wodorowych dotacje będą sięgać 90 proc. w całym okresie trwania programu z uwagi na innowacyjny charakter tej technologii.

Kurtyka poinformował, że budżet programu ma wynieść 1,3 mld zł, z czego na dotacje ma zostać przeznaczone 1,1 mld zł, a na pożyczki 200 mln zł. Dodał, że z tych pieniędzy będzie można sfinansować nie tylko kupno zeroemisyjnych autobusów, ale również np. budowę odpowiedniej infrastruktury do ładowania takich pojazdów.

Przewidujemy szereg kosztów kwalifikowanych, od nabycia bądź leasingu autobusów, przez koszt modernizacji lub budowy odpowiedniej infrastruktury do ładowania lub tankowania takich pojazdów, po szkolenia dla kierowców i mechaników, którzy będą się zajmować tymi autobusami

powiedział.

Ministerstwo Klimatu przewiduje, że dzięki programowi uda się kupić co najmniej 500 nowych zeroemisyjnych autobusów na prąd bądź wodór. (PAP)

Foto: UM Gliwice

powiązane artykuły:

Fedfsfrs
#EkoSilesia 14 marca 2022

67 miast i gmin postawi na zbiorowy, ekologiczny, zeroemisyjny transport. Będzie to możliwe dzięki d

Poprzedni artykuł

Następny artykuł

23 o

katowice

Wspaniałe powietrze!

PM10: 5.6µg/m3 PM2.5: 5.0µg/m3