Pierwsze hybrydowe autobusy już niedługo na ulicach Katowic

Autobus Volvo 1 fot Volvo

Redakcja

21 listopada, 2022

W przyszłym roku pasażerowie PKM Katowice będą mogli jeździć po aglomeracji nowym typem autobusów – hybrydą, która optymalnie łączy napęd spalinowy z elektrycznym, wykorzystując zalety ich obu. PKM Katowice właśnie podpisał umowę z wykonawcą, firmą Volvo, na dostarczenie 22 hybrydowych autobusów.

- Ciągle staramy się modernizować tabor autobusowy jeżdżący w PKMie Katowice, tak by był on jak najbardziej ekologiczny. Normę EURO 6 spełnia już ponad 50% pojazdów, normę EEV ponad 30% pojazdów, 20 autobusów posiada napęd elektryczny. Wierzę, że ekologiczny i nowoczesny tabor może wpłynąć na decyzje mieszkańców dotyczącą wyboru środka lokomocji. Takie inwestycje wpisują się w ideę zrównoważonego transportu, którą staramy się w Katowicach promować – mówi Marcin Krupa, prezydent Katowic.

Zadanie zostało podzielone na dwie części. Pierwsza zakłada dostawę 5 nowoczesnych pojazdów przegubowych, a druga dostawę 17 sztuk autobusów jednoczłonowych. Pierwsze autobusy powinny pojawić się na drogach za około 9 miesięcy. Na zadanie przeznaczono kwotę prawie 43 mln zł.

- Jesteśmy dumni z faktu, iż kolejne polskie miasto dołącza do grona naszych klientów i serdecznie dziękujemy za to zaufanie. Będą to pierwsze autobusy hybrydowe w barwach katowickiego przewoźnika, które dodatkowo będą poruszały się w tzw. „strefach zero-emisyjnych”. Oznacza to, że na wyznaczonych odcinkach tras, w obrębie ścisłego centrum miasta, pojazdy będą napędzane wyłącznie silnikiem elektrycznym na dystansie do kilkuset metrów. Pozwala to na znaczną redukcję emisji spalin i hałasu w newralgicznych miejscach metropolii. To prawdziwa rewolucja – mówi Maciej Sylwanowicz, dyrektor ds. Rozwoju Elektromobilności Miejskiej w firmie Volvo Bus Corporation.

Wszystkie zamówione pojazdy będą niskopodłogowe. Autobusy przegubowe mają mieć minimum 130 miejsc, a autobusy jednoczłonowe 80 miejsc do przewozu pasażerów. Silnik spalinowy napędu hybrydowego ma spełniać normę EURO 6, a także mieć osłonę antyhałasową. Elektryczna jednostka napędowa ma zapewnić dynamikę jazdy w ruchu miejskim. System zarządzania ma optymalnie łączyć oba typy napędów, aby pracowały one w najlepszych dla siebie zakresach, redukując przy tym maksymalnie emisję zanieczyszczeń do atmosfery. Pojazdy będą wyposażone także w dwustrefową klimatyzację, ładowarki USB, Wi-Fi oraz tablice elektroniczne.

Podpisanie umowy na autobusy hybrydowe 7 fot KAW

Poprzedni artykuł

Następny artykuł

1 o

katowice

Cóż... Bywało lepiej.

PM10: 16.9µg/m3 PM2.5: 15.5µg/m3