Alarm "Radio-stop" w województwie śląskim!

Railway 7914047 1280
Kastelik

Szymon Kastelik

31 sierpnia 2023

Kolejny "atak" na system kolejowy. Tym razem fałszywy alarm "radio-stop" został użyty w województwie śląskim.

Użycie sygnału alarm w systemy "radio-stop" na radiowej łączności kolejowej odnotowano w środę, 30 sierpnia rano na linii kolejowej Warszowice - Pawłowice Śląskie oraz w miejscowości Pierściec w powiecie cieszyńskim.

- Odebranie sygnału ALARM w systemie "Radio-Stop" łączności na kanale drogowym z nieustalonego źródła na posterunku w Warszowice, Studzionka, Pawłowice, Dębina, Pierściec i Ustroń. Bez wpływu na ruch pociągów, żaden skład nie został zatrzymany - informuje wojewódzkie centrum zarządzania kryzysowego. 

Przypomnijmy, że od kilku dni dochodzi do włamań na łączność radiową kolei i zatrzymywać pociągów za pośrednictwem systemu "radio-stop". Do pierwszych takich incydentów doszło w województwach zachodniopomorskim i podlaskim. W sprawie zatrzymane zostały pierwsze osoby.

Prezes PKP PLK: Kolej jest bezpieczna

- Przypadki nieuzasadnionego użycia systemu radio stop zdarzają się stosunkowo często i obecna sytuacja nie jest precedensem. Nigdy nie wpływają one na bezpieczeństwo polskiej kolei, a najczęściej nie generują także utrudnień w ruchu. Opóźnienia pociągów pasażerskich wywołane nieuzasadnionym użyciem systemu radio stop wahają się od kilkudziesięciu sekund do kilkunastu minut. Zarządca infrastruktury każde nieuzasadnione użycie sygnału radio stop zgłasza odpowiednim służbom. Dzisiaj wyjaśnienia wymaga skala i seria incydentów. Odpowiednie instytucje odpowiedzialne za ruch kolejowy w Polsce oraz bezpieczeństwo państwa prowadzą swoje czynności wyjaśniające - komentuje Ireneusz Merchel, prezes Zarządu PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.

- Aby możliwość nadania sygnału radio stop przez osobę nieuprawnioną została zredukowana, konieczna jest wymiana urządzeń. Pierwotnie taką wymianę jako zarządca infrastruktury planowaliśmy w naszym systemie przeprowadzić w sposób ewolucyjny, równolegle do instalowania na sieci kolejowej systemu GSM-R. Wówczas również wymieniliby go przewoźnicy - dodaje Merchel.

Prezes PKP PLK przekonuje, że polska kolej jest bezpieczna, "a przykłady nieuprawnionego użycia sygnału radio stop nie wpływają negatywnie na bezpieczeństwo w ruchu".

PKP PLK obiecuje przyspieszyć proces wymiany urządzeń analogowych na cyfrowe, aby móc wyeliminować przypadki nieuprawnionego użycia sygnału radio stop.

Poprzedni artykuł

Następny artykuł

28 o

katowice

Wspaniałe powietrze!

PM10: 12.2µg/m3 PM2.5: 10.8µg/m3