Miejski Zarząd Dróg podsumowuje to, co już zrobiono na poszczególnych odcinkach budowy DK-91, czyli dawnej DK-1. Zapowiada też najbliższe prace.
W ramach programu „Lepsza Komunikacja w Częstochowie”, na poszczególnych odcinkach budowanej od podstaw al. Wojska Polskiego realizowane są prace na wielu obszarach. Ich zaawansowanie jest zróżnicowane – dlatego warto podsumować dotychczas wykonane roboty i zapowiedzieć te, których należy spodziewać się przy głównej trasie z końcem tego roku.
Oto, co dzieje się na budowie DK-91 (dawnej DK-1):
Odcinek I (początek zakresu robót od strony Warszawy – koniec przed mostem na Warcie)
W pierwszej kolejności wykonywane są roboty na jezdni w kierunku Katowic. Tymczasowa organizacja ruchu została poprowadzona po drugiej jezdni. Obecnie najbardziej zaawansowane są prace związane z przebudową sieci elektroenergetycznych, teletechnicznych i kanalizacyjnych oraz przebudową oświetlenia drogowego. Wykonano już rozbiórkę starych barier drogowych, wyeksploatowanej nawierzchni jezdni oraz obiektów mostowych nad ul. Wesołą i Papierową. Przystąpiono do budowy nowych mostów (zdjęcie nr 1 – budowa nowego mostu nad ul. Wesołą).
W najbliższych tygodniach przewidywana jest kontynuacja przebudowy sieci oraz budowa nowych mostów nad ul. Wesołą i Papierową.
Odcinek II (początek od mostu na rzece Warcie – koniec przed mostem nad torami kolejowymi)
Tymczasowy ruch kołowy odbywa się środkowymi pasami obu jezdni, tak aby umożliwić zbudowanie w pierwszej kolejności łącznic wjazdowych i zjazdowych przyszłego, dwupoziomowego węzła drogowego drogi krajowej z ul. Krakowską i Rejtana. Dlatego właśnie wykonano taki zakres rozbiórki istniejącego mostu na rzece Warcie (zdjęcia nr 2 i nr 3). Ponadto w okolicy skrzyżowania „DK-1” z ul. Rejtana przebudowano już sieć gazową, a obecnie trwa przebudowa cieci teletechnicznej. Jeszcze w tym roku planowane jest rozpoczęcie robót związanych z przebudową sieci elektroenergetycznych oraz budową nowego mostu nad Wartą.
Odcinek III (początek od mostu nad torami kolejowymi – koniec przed byłą już estakadą)
Tutaj – odwrotnie niż na odcinku pierwszym – tymczasowy ruch poprowadzono po jezdni w kierunku Katowic, a przebudowywany jest pas ruchu na Warszawę. Obecnie trwają roboty związane z frezowaniem starej nawierzchni asfaltowej. W ciągu kilku tygodni powinny rozpocząć się przebudowa sieci i rozbiórka istniejącego mostu nad ul. Bór.
Odcinek IV (dawna estakada wraz z dojazdami)
Do chwili wybudowania nowego obiektu, ruch pojazdów odbywał się będzie w poziomie skrzyżowania – czyli dołem. Z końcem listopada skończono budować pale fundamentowe dla posadowienia nowej estakady (zdjęcie nr 4 i nr 5). Tym samym zakończyły się większe niż zwykle utrudnienia w ruchu i uciążliwości związane choćby z drganiami. Trwają już prace związane z wykonaniem ław fundamentowych nowego obiektu; potem będzie można przystąpić do budowy podpór, a dalej – konstrukcji nośnej przęseł. Równolegle ciągle jeszcze rozbierane są i wywożone z terenu budowy ostatnie elementy starej estakady (przyczółki i mury oporowe). Roboty rozbiórkowe starej estakady zakończą się w grudniu.
Odcinek V (początek za estakadą – koniec zakresu robót od strony Katowic)
Podobnie jak na odcinku pierwszym, ruch tymczasowy poprowadzono po jezdni w kierunku Warszawy, a przebudowywany jest pas sąsiedni. Wykonano już roboty związane z frezowaniem nawierzchni asfaltowej i w najbliższym czasie rozpocznie się przebudowa sieci kanalizacyjnych.
Miejski Zarząd Dróg przeprasza za wszelkie niedogodności i przypomina: to największa we współczesnej historii Częstochowy inwestycja drogowa.
Źródło: Urząd Miasta Częstochowy