Katowice
Będzin
Bieruń
Bobrowniki
Bojszowy
Bytom
Chełm Śląski
Chorzów
Czeladź
Dąbrowa Górnicza
Gierałtowice
Gliwice
Imielin
Katowice
Knurów
Kobiór
Lędziny
Łaziska Górne
Mierzęcice
Mikołów
Mysłowice
Ożarowice
Piekary Śląskie
Pilchowice
Psary
Pyskowice
Radzionków
Ruda Śląska
Rudziniec
Siemianowice Śląskie
Siewierz
Sławków
Sosnowiec
Sośnicowice
Świerklaniec
Świętochłowice
Tarnowskie Góry
Tychy
Wojkowice
Wyry
Zabrze
Zbrosławice
24 °C
AAA

W Cieszynie wyremontowany zostanie główny deptak

Miasta
Główny deptak w Cieszynie – ul. Głęboka, zostanie wyremontowany. Rzecznik magistratu Katarzyna Koczwara podała w piątek, że komunalny Miejski Zarząd Dróg podpisał umowę z wykonawcą. Prace ruszą we wrześniu i potrwają do połowy 2021 r. Ich koszt to 4,77 mln zł.

„Inwestycja jest elementem projektu, który ma przypomnieć o tramwajach, niegdyś kursujących w mieście” – podkreśliła Koczwara.

Wykonawcą prac będzie firma Polskie Surowce Skalne z Bielan Wrocławskich. „Aktualnie finalizuje ona formalności związane z rozpoczęciem robót, w tym związane z ochroną zabytków. Harmonogram prac zaproponowany zostanie z początkiem sierpnia. Wtedy też planujemy spotkanie z mieszkańcami i przedsiębiorcami w celu omówienia jego szczegółów. Początek prac zaplanowany jest po sezonie wakacyjnym, z początkiem września” – powiedziała burmistrz Cieszyna Gabriela Staszkiewicz.

Ul. Głęboka liczy ok. 400 m i przebiega od głównego placu miasta w bezpośrednie pobliże mostu granicznego z Czechami. Zakres prac obejmie m.in. przebudowę i remont jezdni oraz chodników, rozbudowę i przebudowę infrastruktury podziemnej niezbędnej do prawidłowego funkcjonowania drogi, w tym głównie kanalizacji deszczowej, a także przebudowę i rozbudowę oświetlenia ulicznego. W obrębie pasa drogowego umieszczone zostaną elementy i obiekty małej architektury miejskiej.

Po zakończeniu realizacji zadania powstać mają elementy upamiętniające trasę tramwaju. Zlokalizowane miałyby być po polskiej i czeskiej stronie miasta. W Cieszynie miałaby to być szyna wkomponowana w nawierzchnię. Wyróżnione zostałyby także miejsca, w których znajdowały się przystanki. Przebudowany miałby zostać budynek, który przed wejściem Polski do strefy Schengen zajmowali pogranicznicy. Obecnie szpeci on okolice. Wyremontowany zostałby też główny rynek miejski.

Koczwara zaznaczyła, że realizacja II etapu po stronie polskiej i czeskiej ostatecznie ustalona zostanie po podpisaniu umowy o dofinansowanie projektu ze środków UE. Przewidywany termin realizacji całego projektu został pierwotnie wyznaczony na czerwiec 2022 r. Całkowity koszt szacowany jest na ok. 24 mln zł.

Trasa tramwajowa powstała w Cieszynie w 1911 r. Liczyła niespełna 1,8 km. Łączyła historyczne centrum miasta z jego zachodnią częścią, położoną za rzeką Olzą (obecnie Czeski Cieszyn). Trasa wiodła od dzisiejszej ulicy Bielskiej przez Rynek i ulicę Głęboką, a następnie przez most na Olzie, główną ulicę współczesnego Czeskiego Cieszyna aż do dworca kolejowego. Linia istniała jeszcze po 1920 r., w którym miasto zostało podzielone miedzy Polskę i Czechosłowację, choć kontrola graniczna uniemożliwiała utrzymanie płynności. Zlikwidowano ją w 1921 r.

Dwa lata temu Cieszyn i Czeski Cieszyn przeanalizowały wspólnie możliwość przywrócenia tramwaju. Badania to wykluczyły. Renata Karpińska z cieszyńskiego magistratu tłumaczyła wówczas, że byłoby to zbyt kosztowne i trudne technicznie. Zdecydowano wówczas, że tramwaje zostaną jednak przypomniane. (PAP)

fot. UM Cieszyn


Komentarze