Uchwała krajobrazowa w Mikołowie. Koniec brzydkich reklam?

1280px Mikolow Ratusz2

Redakcja

15 marca 2021

Samorząd 40-tysięcznego Mikołowa przyjął tzw. uchwałą krajobrazową. Ma służyć wprowadzaniu ładu przestrzennego, a przedsiębiorcom pomagać w docieraniu do klientów – poinformował w poniedziałek urząd miasta.

Uchwały krajobrazowe umożliwiają samorządom prawną ochronę lokalnego krajobrazu. Wprowadziła je tzw. ustawa krajobrazowa, która weszła w życie w 2015 r.

Dała ona samorządom możliwość ustalania zasad i warunków sytuowania szyldów, tablic reklamowych i urządzeń reklamowych, ich gabarytów, standardów jakościowych i rodzajów materiałów, z jakich mogą być wykonywane. Uprawnia też samorządy do wprowadzania i egzekwowania kar za niestosowanie się do ich przepisów, także wobec już zamontowanych nielegalnie nośników.

Mikołowski magistrat jest on kolejną gminą w woj. śląskim mającą takie prawo miejscowe. W 2019 r. podobną uchwałę przyjęto w Sosnowcu, a w ub. roku w Cieszynie, Tarnowskich Górach i w Wiśle.

W myśl uchwały Mikołów podzielono na strefy: stare miasto, śródmieście, obszary produkcyjno-usługowe, tereny poza obwodnicą miasta, a także obszary położone w sąsiedztwie głównych dróg i skrzyżowań. Dla wszystkich przewidziano zróżnicowane regulacje.

Aby ułatwić przedsiębiorcom i twórcom reklam dostosowanie się do zmian, miasto przygotowało materiały promocyjne. To m.in. przewodnik po uchwale, prezentujący zasady sytuowania reklam, a także strona internetowa, na której można sprawdzić zapisy dotyczące konkretnego adresu. W godzinach dopołudniowych będzie można liczyć na pomoc konsultanta.

"Mikołów nie walczy z reklamą jako taką ani nie kwestionuje sensu jej istnienia" – zadeklarował cytowany w informacji miasta inicjator i koordynator prac nad uchwałą krajobrazową, zastępca burmistrza Mikołowa Mateusz Handel.

"Nie mamy też najmniejszych intencji utrudniania prowadzenia działalności przedsiębiorcom i osobom świadczącym usługi w naszym mieście. Jednak wyznaczenie standardów, liczby i jakości nośników reklamowych obecnych w miejskiej przestrzeni jest konieczne, aby tę przestrzeń uporządkować" – podkreślił Handel.

Na początku ub. roku o pracach nad uchwałą krajobrazową – będących na etapie konsultacji społecznych – informowały władze Bytomia. Rok wcześniej magistrat zapowiadał powołanie zespołu roboczego ds. tej uchwały, której założenia docelowo miałyby pomagać przedsiębiorcom w dotarciu do klientów z czytelnym przekazem, a same zapisy – objąć wiele miejsc w mieście.

Znacznie dłużej trwa podobna procedura w Katowicach. Prace nad tamtejszą uchwałą w sprawie "określenia zasad i warunków lokalizowania w przestrzeni publicznej tablic i urządzeń reklamowych oraz ogrodzeń i obiektów małej architektury" miasto rozpoczęło w listopadzie 2015 r. Na początku 2018 r. informowało o wynikach konsultacji poprzedzających przygotowanie projektu.

Inne narzędzie umożliwiające samorządom ochronę lokalnego krajobrazu to wprowadzone na gruncie ustawy o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami parki kulturowe. W 2018 r. rozpoczęcie prac nad powołaniem parku kulturowego, który miałby objąć historyczną dzielnicę Ruda, deklarował samorząd Rudy Śląskiej.

W 2016 r. Narodowy Instytut Dziedzictwa rozpoczął kampanię "Krajobraz mojego miasta", mającą zachęcać samorządy do stosowania istniejących narzędzi prawnych do ochrony krajobrazu i dawać dobre wzorce związane z jego kształtowaniem.

Wobec płynących z samorządów sygnałów o trudnościach przy przygotowywaniu i wdrażaniu uchwał reklamowych (m.in. wojewodowie niejednokrotnie zwracali takie uchwały do poprawek) Narodowy Instytut Dziedzictwa przygotował poradniki dostępne na stronie: krajobrazmojegomiasta.pl pod nazwami: "Schemat prac nad uchwałą reklamową" i "Uchwała reklamowa. Przewodnik dla gmin".

Narodowy Instytut Dziedzictwa rekomenduje także stosowanie do ochrony krajobrazu miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego.(PAP)

Poprzedni artykuł

Następny artykuł

13 o

katowice

Wspaniałe powietrze!

PM10: 0.5µg/m3 PM2.5: 0.4µg/m3