Katowice
Będzin
Bieruń
Bobrowniki
Bojszowy
Bytom
Chełm Śląski
Chorzów
Czeladź
Dąbrowa Górnicza
Gierałtowice
Gliwice
Imielin
Katowice
Knurów
Kobiór
Lędziny
Łaziska Górne
Mierzęcice
Mikołów
Mysłowice
Ożarowice
Piekary Śląskie
Pilchowice
Psary
Pyskowice
Radzionków
Ruda Śląska
Rudziniec
Siemianowice Śląskie
Siewierz
Sławków
Sosnowiec
Sośnicowice
Świerklaniec
Świętochłowice
Tarnowskie Góry
Tychy
Wojkowice
Wyry
Zabrze
Zbrosławice
1 °C
AAA

Trzy nowe centra przesiadkowe w Częstochowie oddane do użytku!

Wiadomości
FOT UM CZĘSTOCHOWA
Trzy zbudowane przy dworcach kolejowych w Częstochowie centra przesiadkowe oficjalnie oddał do użytku miejscowy samorząd. Od początku stycznia komunikacja miejska zaczęła obsługę centrów przy dworcach w dzielnicach Stradom i Raków, od poniedziałku – przy dworcu głównym.

- Centra przesiadkowe to jedna z inwestycji w ramach programu Lepsza Komunikacja w Częstochowie, która będzie służyć zarówno mieszkańcom, jak i osobom przyjeżdżającym do nas do pracy, szkoły, na uczelnię, do urzędów czy w różnych, innych celach– mówi prezydent miasta Krzysztof Matyjaszczyk. - Mam nadzieję, że m.in. dzięki nim przekonamy wiele osób przyjezdnych, aby skorzystały z dostępnych w mieście środków publicznej  komunikacji.   

Efektem inwestycji są 3 centra przy 3 dworcach kolejowych (Częstochowa Osobowa, Stradom, Raków) m.in. z 245 miejscami parkingowymi typu „park and ride”, 76 miejscami postojowymi, ok. 10 kilometrami nowych lub przebudowanych dróg rowerowych, 90 parkingami dla rowerów, 15 peronami dla komunikacji miejskiej, miejscami postojowymi dla osób z niepełnosprawnościami oraz postojami dla taksówek.

W ramach inwestycji przebudowano też spore odcinki dróg ulic Piłsudskiego, Pułaskiego oraz zmodernizowano układ drogowy w okolicy dworca PKP na Rakowie.   

Celem inwestycji była integracja wszystkich dostępnych w mieście środków transportu zbiorowego z transportem indywidualnym i podniesienie jakości komunikacji publicznej, także przez wprowadzenie Systemu Dynamicznej Informacji Pasażerskiej w 50 lokalizacjach na terenie miasta, w tym oczywiście na terenie centrów przy dworcach (SDIP był realizowany jako osobna inwestycja).

Prace przy budowie centrów zakończyły się pod koniec ubiegłego roku. Obecnie - po uzyskaniu zgody na użytkowanie węzła przy Dworcu Częstochowa Osobowa, od wtorku 26 stycznia  na ul. Piłsudskiego wracają autobusy komunikacji miejskiej i gminnej.

Inwestycja kosztowała miasto 69 mln zł, Częstochowa otrzymała na nią dofinansowanie unijne w kwocie 27 mln zł. W trakcie inwestycji niezbędne było m.in. uregulowanie kwestii właścicielskich z PKP. W trakcie spotkania podsumowującego inwestycję prezydent miasta dziękował władzom marszałkowskim za współpracę związaną ze współfinansowaniem inwestycji w ramach środków UE z RPO Województwa Śląskiego. Podziękował także przedstawicielom zarządu i dyrekcji PKP, dzięki którym możliwe było przeprowadzenie  niezbędnych zamian działek.

Ulica Piłsudskiego po przebudowie i budowie centrum przesiadkowego, ponownie stanie się  jednym z głównych węzłów komunikacji miejskiej dla MPK, GZK Rędziny i innych przewoźników.

W dni powszednie do Częstochowy dojeżdża codziennie – do pracy, szkoły, na uczelnie, zakupy - ok 40 tysięcy osób – głównie mieszkańców naszego subregionu (ten szacunek bierze oczywiście pod uwagę czasy „normalne”, bez obecnych epidemicznych ograniczeń). Centra przesiadkowe będą im służyć i powinny zachęcić, przynajmniej część z nich, do korzystania z komunikacji miejskiej w większym niż dotychczas stopniu.

Docelowa organizacja komunikacji miejskiej (m.in. po zakończeniu trwającej przebudowy linii tramwajowej) przewiduje wprowadzenie kolejnych linii MPK obsługujących centra, zwłaszcza w przypadku zwiększonego zainteresowania podróżnych. W planie jest wykorzystanie centrów przez 16 miejskich linii autobusowych, tramwaj oraz 3 linie GZK Rędziny. Z centrów będą też korzystać inni komercyjni przewoźnicy – po uzgodnieniach z Miejskim Zarządem Dróg i Transportu.

W spotkaniu podsumowującym inwestycję w węzły przesiadkowe uczestniczyli – obok prezydenta miasta,  przewodniczący Rady Miasta Zbigniew Niesmaczny, zastępca prezydenta Piotr Grzybowski oraz p.o. dyrektora Miejskiego Zarządu Dróg i Transportu Joanna Holi-Sosnowska.

info. prasowa


Komentarze