Zanim zdecydujesz się na podjęcie nowego zajęcia zarobkowego i podpiszesz umowę, dowiedz się, co powinien zawierać dokument regulujący stosunek pracy między Tobą a pracodawcą.
Dlaczego warto pracować na umowę o pracę?
Umowa o pracę jest najbardziej pożądaną ze wszystkich umów, jakimi z pracodawcą możesz być związany, jako pracownik jego firmy. Dzieje się tak przede wszystkim dlatego, że gwarantuje Ci ona szereg uprawnień, o których mógłbyś zapomnieć w przypadku współpracy zawodowej na innych zasadach.
Dzięki podpisaniu umowy o pracę, masz prawo do płatnego urlopu wypoczynkowego, minimalnej wysokości wynagrodzenia oraz płatnego zwolnienia lekarskiego. To jednak nie wszystko. Podpisując ze swoim pracodawcą tego typu dokument, podlegasz również innym gwarancjom wynikającym z kodeksu pracy.
Wśród nich warto zwrócić uwagę szczególnie na trzy regulacje wynikające z przepisów prawa. Po pierwsze, jeżeli jesteś kobietą i zajdziesz w ciążę, Twój pracodawca nie będzie mógł Cię zwolnić. Podobnie sytuacja będzie miała się w momencie, gdy będziesz przebywać na urlopie rodzicielskim lub gdy do osiągnięcia wieku emerytalnego będzie brakowało Ci nie więcej niż cztery lata. W każdym z tych trzech przypadków prawo pracy działać będzie na Twoją korzyść.
Jeśli więc jesteś na etapie poszukiwań nowego zajęcia zawodowego i przeglądasz oferty pracy z Katowic czy innych miejscowości w aglomeracji śląskiej i zależy Ci na wspomnianych przywilejach, jakie gwarantują Ci prawne regulacje, szczególną uwagę zwróć na ogłoszenia, w których oferowana jest umowa o pracę.
Elementy umowy o pracę
Kiedy już znajdziesz wymarzoną pracę, pozytywnie przejdziesz przez wszystkie etapy rekrutacji i przyjdzie Ci podpisywać dokument oznaczony, jako umowa o pracę, dobrze, żebyś wiedział, jakie elementy powinny się w nim znajdować, by sporządzony był zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa. Są to:
- strony umowy, czyli Ty – pracownik oraz Twój nowy pracodawca;
- rodzaj umowy – np. na czas określony, na czas nieokreślony, na cały etat, na daną część etatu itd.;
- data i miejsce zawarcia umowy;
- rodzaj i miejsce pracy, którą będziesz wykonywać;
- termin rozpoczęcia pracy;
- wysokość wynagrodzenia.
Jak już zostało wspomniane, podpisanie umowy o pracę, stanowi dla Ciebie gwarancję otrzymania wynagrodzenia w przynajmniej minimalnej wysokości, wynikającej z przepisów prawa pracy. Jeśli podejmujesz pracę w pełnym wymiarze, Twoja miesięczna wypłata nie powinna być niższa niż 2250 zł brutto. Od tej kwoty Twój pracodawca jest zobowiązany odprowadzać regularnie kilka składek: emerytalno-rentową, chorobową (uprawnia Cię do korzystania z płatnych zwolnień lekarskich), zdrowotną, wypadkową, na Fundusz Pracy (uprawnia Cię do otrzymania zasiłku dla bezrobotnych w przypadku utraty pracy) oraz na Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Socjalnych.
Umowa w przypadku pracy dorywczej
Może się jednak zdarzyć, że nie chcesz podejmować stałej pracy, tylko szukasz dodatkowego zajęcia, które pozwoli Ci zarabiać pieniądze, nie angażując się w pełnym wymiarze godzinowym, jaki wiąże się z etatem.
W przypadku pracy dorywczej, pracodawca może zaproponować Ci podpisanie jednego z dwóch rodzajów umowy cywilnoprawnej, która między innymi obniży koszty, jakie musiałby ponieść, zatrudniając Cię. Pierwszym rodzajem jest umowa zlecenie, w ramach której możesz otrzymywać wynagrodzenie godzinowe. Innym rodzajem dokumentu, jaki może zostać Ci zaproponowany w takiej sytuacji, jest umowa o dzieło. W obu przypadkach taką współpracę regulować będzie już nie kodeks pracy, a kodeks cywilny.
Jeśli interesuje Cię na przykład weekendowa praca w Katowicach - zobacz jak szukać ofert pracy dorywczej. Pamiętaj, by nie podejmować się żadnej pracy bez podpisanej umowy. Zanim poświadczysz swoim podpisem pod dokumentem – bez względu na to, czy będzie to umowa o pracę, umowa zlecenie czy umowa o dzieło – przeczytaj go dokładnie i nie wahaj się dopytywać drugiej strony, gdy cokolwiek budzi Twoje wątpliwości.