Katowice
Będzin
Bieruń
Bobrowniki
Bojszowy
Bytom
Chełm Śląski
Chorzów
Czeladź
Dąbrowa Górnicza
Gierałtowice
Gliwice
Imielin
Katowice
Knurów
Kobiór
Lędziny
Łaziska Górne
Mierzęcice
Mikołów
Mysłowice
Ożarowice
Piekary Śląskie
Pilchowice
Psary
Pyskowice
Radzionków
Ruda Śląska
Rudziniec
Siemianowice Śląskie
Siewierz
Sławków
Sosnowiec
Sośnicowice
Świerklaniec
Świętochłowice
Tarnowskie Góry
Tychy
Wojkowice
Wyry
Zabrze
Zbrosławice
2 °C
AAA

Strażnica przy moście Przyjaźni w Cieszynie zostanie rozebrana

Wiadomości
Dawna strażnica przy granicznym moście Przyjaźni w Cieszynie zostanie rozebrana, a w jej miejsce powstanie budynek transgranicznego centrum informacji turystycznej wraz z przestrzenią ekspozycyjną. Cieszyński magistrat ogłosił przetarg, który ma wyłonić wykonawcę.

Miasto w dokumentacji przetargowej podało, że termin składania ofert upływa 27 stycznia. Wykonawca, z którym podpisana zostanie umowa, będzie miał czas na zrealizowanie prac budowlanych w ciągu 15 miesięcy.

Rzecznik cieszyńskiego magistratu Katarzyna Koczwara poinformowała w środę, że przetarg obejmuje rozbiórkę stojącego nad brzegiem rzeki Olzy budynku, który służył niegdyś Straży Granicznej, a następnie budowę nowego obiektu i zagospodarowanie przyległego terenu.

Powstanie tam transgraniczne centrum informacji turystycznej wraz z przestrzenią ekspozycyjną przy granicznym Moście Przyjaźni na szlaku cieszyńskiego tramwaju

– powiedziała Koczwara.

Rzecznik wyraziła nadzieję, że prace rozbiórkowe ruszą już wiosną br., a nowy budynek będzie można otworzyć w 2023 r. Dodała, że obok niego stanąć ma replika wagonu tramwajowego, który ponad 100 lat temu kursował po mieście.
 

Tramwaje przypomniane zostaną także w ramach modernizacji jednej z głównych ulic na starówce – Głębokiej. Drogowcy już pracują. Ul. Głęboka liczy ok. 400 m i przebiega od głównego placu miasta w bezpośrednie pobliże mostu granicznego z Czechami. Modernizacja, która obejmuje m.in. przebudowę i remont jezdni oraz chodników, kosztuje 4,77 mln zł. Po zakończeniu zadania powstać mają elementy upamiętniające trasę tramwaju. Zlokalizowane miałyby być po polskiej i czeskiej stronie miasta. W Cieszynie ma to być szyna wkomponowana w nawierzchnię. Wyróżnione zostałyby miejsca, w których znajdowały się przystanki.

Trasa tramwajowa powstała w Cieszynie w 1911 r. Liczyła niespełna 1,8 km. Łączyła historyczne centrum miasta z jego zachodnią częścią, położoną za rzeką Olzą (obecnie Czeski Cieszyn). Trasa wiodła od dzisiejszej ulicy Bielskiej przez Rynek i ulicę Głęboką, a następnie przez most na Olzie, główną ulicę współczesnego Czeskiego Cieszyna aż do dworca kolejowego. Linia istniała jeszcze po 1920 r., w którym miasto zostało podzielone miedzy Polskę i Czechosłowację, choć kontrola graniczna uniemożliwiała utrzymanie płynności. Zlikwidowano ją w 1921 r.

Cieszyn i Czeski Cieszyn przeanalizowały wspólnie możliwość przywrócenia tramwaju. Badania to wykluczyły z uwagi na koszty i względy technicznie. (PAP)


Komentarze