Spółka PKP Polskie Linie Kolejowe uzyskała pozwolenie na budowę dodatkowych torów dla Kolei Metropolitalnej na odcinku Będzin-Katowice - przekazał w poniedziałek prezydent Sosnowca Arkadiusz Chęciński. Zaapelował o szybkie rozpoczęcie realizacji tej inwestycji.
Kolej Metropolitalna to jeden z głównych projektów Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii (GZM) - działającego od 2018 r. związku 41 samorządów, którego jednym z ustawowych zadań jest transport publiczny.
Budowa pod kątem tego przedsięwzięcia dodatkowych torów dla kolejowego ruchu aglomeracyjnego to postulat m.in. miast Zagłębia Dąbrowskiego: Sosnowca, Będzina i Dąbrowy Górniczej. Ich mieszkańcy codziennie stoją w długich korkach na ekspresowej trzypasmowej trasie S86 Sosnowiec-Katowice. To jedna z najbardziej obciążonych dróg w kraju – codziennie pokonuje ją ponad 110 tys. samochodów. Uruchomienie Kolei Metropolitalnej na wydzielonym torowisku pozwoliłoby na jej odkorkowanie.
Czytaj także: samorządowcy z Zagłębia nie chcą chaosu związanego z CPK
„Jak udało nam się dowiedzieć, od paru dni mamy ważne pozwolenie na budowę dodatkowych torów na trasie Będzin – Katowice w ramach Kolei Metropolitalnej. Nie mówimy o wyburzeniach, bo te tereny od wielu lat są przygotowane na tego typu inwestycję. Mówimy wyłącznie o dobudowaniu lokalnego korytarza dla przewozów Kolei Metropolitalnej” - mówił na poniedziałkowej spotkaniu prasowym Chęciński.
„Wiele mówiło się o braku środków, o przesuwaniu środków – dzisiaj możemy już zaapelować o to, aby w ramach etapizacji w momencie, w którym już mamy pozwolenie na budowę, przystąpić w końcu do realizacji Kolei Metropolitalnej Będzin-Katowice” - zaapelował.
„Tu nie trzeba nic wyburzać, przeprowadzać rzeczy, które nie będą popularne dla mieszkańców. Wręcz przeciwnie – tutaj możemy odkorkować Metropolię, możemy powiedzieć naszym mieszkańcom: korzystajcie z komunikacji kolejowej, a nie tylko samochodowej, bo ona jest już niewydolna” - podkreślił prezydent Sosnowca.
Jak zaznaczył, kolej jest wielką szansą dla transportu w regionie, szczególnie kiedy będzie ona szybka i skuteczna. „Dzisiaj apelujemy o to, gdy mamy pozwolenie na budowę, aby przystąpić do realizacji; mamy prawdopodobnie jeszcze środki w ramach funduszy europejskich. Można by już w ramach pierwszego etapu tej inwestycji przystąpić do działań” - ocenił.
PKP PLK prowadzą prace przygotowawcze do tej inwestycji w ramach obszernego przedsięwzięcia pn. „Prace na podstawowych ciągach pasażerskich na obszarze Śląska, etap I: linia E65 na odc. Będzin - Katowice - Tychy - Czechowice Dziedzice – Zebrzydowice”. Pierwotnie miało być ono w całości realizowane w perspektywie finansowej 2014-2020.
Cały ten projekt miał, dzięki zwiększeniu przepustowości między Będzinem a Tychami, umożliwić tworzenie w Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii faktycznej Kolei Metropolitalnej – z wydzielonymi torowiskami. Ze względu na brak wystarczającego finansowania z unijnego instrumentu Connecting Europe Facility, PLK poinformowały jednak w 2017 r. o odłożeniu realizacji kluczowej części inwestycji na kolejne lata (teraz powstaje dokumentacja dla większości prac, fizycznie wykonane zostaną tylko w części).
Przetargi na wykonanie dokumentacji dla inwestycji (m.in. przygotowanie projektów budowlanych i pozyskanie niezbędnych pozwoleń) PKP Polskie Linie Kolejowe ogłosiły w grudniu 2015 r. Poszczególne odcinki od Będzina do Katowic Piotrowic od wiosny 2016 r. projektowało pięciu wykonawców (łączna wartość zamówień to ok. 42,1 mln zł).
Zgodnie z dokumentacją zamówioną pod kątem zwiększenia przepustowości linii dla Kolei Metropolitalnej założono m.in. zaprojektowanie zmiany układu dwutorowego na czterotorowy na odcinku Będzin – Sosnowiec Główny, zmianę układu dwutorowego na pięciotorowy na odcinku Sosnowiec Gł. – Szopienice Płd, a także zmianę układu dwutorowego na czterotorowy od Katowic Szopienic Płd. do Katowic Ligoty. Przewidziano też budowę nowych peronów i przystanków.
Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia dysponuje już wykonaną przez ekspertów Politechniki Śląskiej czterowariantową koncepcją Kolei Metropolitalnej. W lutym br. GZM ogłosiła przetarg na "Wstępne Studium Wykonalności Kolei Metropolitalnej".(PAP)
Foto: Koleje Śląskie