Katowice
Będzin
Bieruń
Bobrowniki
Bojszowy
Bytom
Chełm Śląski
Chorzów
Czeladź
Dąbrowa Górnicza
Gierałtowice
Gliwice
Imielin
Katowice
Knurów
Kobiór
Lędziny
Łaziska Górne
Mierzęcice
Mikołów
Mysłowice
Ożarowice
Piekary Śląskie
Pilchowice
Psary
Pyskowice
Radzionków
Ruda Śląska
Rudziniec
Siemianowice Śląskie
Siewierz
Sławków
Sosnowiec
Sośnicowice
Świerklaniec
Świętochłowice
Tarnowskie Góry
Tychy
Wojkowice
Wyry
Zabrze
Zbrosławice
16 °C
AAA

Samorządy GZM będą nadal rozmawiały o finansowaniu komunikacji w 2021 r.

Miasta i gminy tworzące Górnośląsko-Zagłębiowską Metropolię będą nadal dyskutować o wymiarze finansowania komunikacji miejskiej w 2021 r. W poniedziałek członkowie zgromadzenia GZM zdjęli z porządku obrad uchwałę z propozycją przyszłorocznej składki.

Zgodnie ze statutem Metropolii, do końca czerwca jej zgromadzenie zobowiązane jest ustalić wysokość części zmiennej składki rocznej poszczególnych gmin na kolejny rok (uwzględniającą finansowanie przyszłorocznej komunikacji).

Na poniedziałkową sesję zgromadzenia Metropolii jej zarząd przygotował projekt uchwały ws. części zmiennej składki na 2021 r. – zgodnie z metodologią przyjętą przez zarząd na początku br. Propozycje jej wartości zostały przesłane gminom zgodnie ze statutem GZM z końcem marca.

W tegorocznym budżecie Metropolii łączną część zmienną składki gmin na finansowanie komunikacji zaplanowano pierwotnie na 523,3 mln zł. Wpływy z usług przewozowych, jak sprzedaż biletów, zaplanowano na ten rok na 238 mln zł (jak podano w poniedziałek, dotąd z tego tytułu wpłynęło z powodu epidemii już blisko 47 mln zł mniej, niż zakładano).

Łączna wartość części zmienna składki zaproponowana gminom pod kątem finansowania organizacji miejskiej w 2021 r. sięgnęła 646,2 mln zł.

Czytaj także: PKP kupują dworzec PKS w Częstochowie, by ratować likwidowaną firmę?

Podczas obrad prawnicy GZM sugerowali, aby przyjąć uchwałę ws. ustalenia części zmiennej składki na przyszły rok, a następnie ew. nad nią dalej pracować.

Mimo to wniosek o zdjęcie projektu uchwały złożył wiceprezydent Katowic Waldemar Bojarun. Jak ocenił, umieszczenie projektu w porządku obrad wypełnia statutowy wymóg z perspektywy zarządu Metropolii, a w tej sytuacji nie ma przeszkód, aby głosować zdjęcie projektu na wniosek członków zgromadzenia. Następnie do tego wniosku dołączył m.in. prezydent Sosnowca Arkadiusz Chęciński.

Zgromadzenie GZM przyjęło m.in. tę zmianę porządku obrad.

Następnie w sprawozdaniu z prac zarządu GZM Karolczak mówił m.in. o trwającym tzw. dialogu technicznym prowadzącym do wyboru technologii zliczania pasażerów w komunikacji miejskiej – pod kątem danych ułatwiających m.in. optymalizację sieci połączeń czy kształtowanie rozliczeń.

Odpowiedzialny za transport członek zarządu GZM Grzegorz Kwitek przypomniał, że nadal obowiązują w komunikacji miejskiej ograniczenia przewozowe – do 50 proc. ogólnej liczby miejsc. Wskazał, że dochody z biletów w czerwcu poprawiają się, „niemniej są jeszcze dalekie od czasu sprzed pandemii” (na poziomie spadku o ok. 40 proc.).

Aby ograniczać skutki spadku dochodów z biletów i ich zwrotów ZTM reguluje sieć połączeń: dotąd udało się w ten sposób ograniczyć koszty o ok. 27 mln zł. Obecnie według Kwitka straty już niemal nie pogłębiają się; od początku roku różnica między przychodami i kosztami wyniosła ok. 19 mln zł.

W pierwotnym porządku obrad poniedziałkowej sesji zgromadzenia GZM znajdował się też m.in. punkt dotyczący uchwały ws. „udzielenia pomocy finansowej jednostkom samorządu terytorialnego w formie dotacji celowej z przeznaczeniem na pokrycie kosztów funkcjonowania transportu zbiorowego”. Został on zdjęty na wniosek przewodniczącego zarządu Metropolii. (PAP)

Foto: facebook.com/metropoliagzm


Komentarze