Rusza budowa nowej linii tramwajowej w Sosnowcu

Nowy tramwaj dla Kolei Slaskich

Redakcja

22 września 2020

Budowę pierwszej od 38 lat nowej linii tramwajowej na terenie Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii oficjalnie zainaugurowała we wtorek, w Dzień bez Samochodu, spółka Tramwaje Śląskie. Licząca blisko 4 km trasa będzie przedłużeniem obecnej linii nr 15 na osiedlu Zagórze w Sosnowcu.

Umowę na inwestycję podpisano pod koniec kwietnia br. Konsorcjum firm Eurovia Polska, KZN Rail i Nowak Mosty ma ją wykonać w ciągu 33 miesięcy. Wartość umowy to prawie 109 mln zł brutto. Przedsięwzięcie jest ujęte w wartym ponad 1 mld zł unijnym projekcie modernizacji infrastruktury tramwajowej w centralnej części woj. śląskiego.

Obecna trasa do sosnowieckiego Zagórza była ostatnią nową linią tramwajowej w aglomeracji, oddaną do użytku 28 października 1982 r. Zakończona jest pętlą przed ul. Braci Mieroszewskich, przez co tramwaj nie obsługuje dużej części rozległego osiedla. Ówczesne plany zakładały kontynuację inwestycji, jednak nie zostały zrealizowane.

Nowa blisko czterokilometrowa linia ma biec od dotychczasowej pętli tramwajowej, poprzez dwupoziomowe skrzyżowanie z przelotową ul. Braci Mieroszewskich. Następnie przetnie al. Wolności i ul. ks. Blachnickiego, a dalej pobiegnie wzdłuż ul. Białostockiej, aby później skręcić w prawo i biegnąc obok al. Paderewskiego, dotrzeć do ul. Rydza-Śmigłego. Pętla planowana jest na rondzie Jana Pawła II.

Poza przebudową i rozbudową układu torowego i infrastruktury przystankowej, inwestycja ma objąć rozbudowę układu drogowego fragmentu ul. Braci Mieroszewskich (wraz z dojazdem do centrum handlowego) dla stworzenia centrum przesiadkowego w rejonie projektowanego wiaduktu tej ulicy nad torami tramwajowymi.

W pierwszym przetargu, który trwał w pierwszej połowie 2019 r., spłynęła tylko jedna oferta – znacznie powyżej budżetu 97,3 mln zł brutto. W drugim postępowaniu było pięć ofert. Najtańszą, za 106,9 mln zł brutto, złożyło konsorcjum firm: Estavel, Justmar i MZUM.PL; kolejną – za prawie 109 mln zł brutto – konsorcjum Eurovia Polska, KZN Rail i Nowak Mosty. Tramwaje wybrały droższą ofertę, wyżej punktując doświadczenie osób wyznaczonych do inwestycji.

Prezes Tramwajów Śląskich Bolesław Knapik przypomniał w poniedziałek, że spółka jest na etapie projektowanie kolejnego odcinka nowej linii, od ronda Jana Pawła II do ronda Żołnierzy Wyklętych, pod kątem kolejnej unijnej perspektywy finansowej. Odcinek ten zamknąłby pętlę tramwajową wokół znacznej części miasta.

W dalszej perspektywie spółka rozważa poprowadzenie nowego połączenia wzdłuż ul. Braci Mieroszewskich do Dąbrowy Górniczej; trwają też rozmowy z władzami Katowic nt. szybkiego połączenia tego miasta z Sosnowcem przez dzielnice Milowice i Dąbrówka. Niezależnie Tramwaje prowadzą kolejne modernizacje istniejących odcinków sieci w mieście, m.in. linii nr 26 od Dańdówki do mostu ul. przy Orląt Lwowskich.

Nowy odcinek sieci w Sosnowcu jest jedną z większych części projektu modernizacji i rozbudowy infrastruktury tramwajowej w Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii (GZM), przygotowanego przez Tramwaje Śląskie pod kątem środków unijnych na lata 2014-2020.

Projekt oszacowano pierwotnie na ok. 885 mln zł kosztów kwalifikowanych netto (1,088 mld zł brutto; przy ok. 562 mln zł dotacji).

Źródło: PAP

Poprzedni artykuł

Następny artykuł

1 o

katowice

Cóż... Bywało lepiej.

PM10: 18.4µg/m3 PM2.5: 16.1µg/m3