Katowice
Będzin
Bieruń
Bobrowniki
Bojszowy
Bytom
Chełm Śląski
Chorzów
Czeladź
Dąbrowa Górnicza
Gierałtowice
Gliwice
Imielin
Katowice
Knurów
Kobiór
Lędziny
Łaziska Górne
Mierzęcice
Mikołów
Mysłowice
Ożarowice
Piekary Śląskie
Pilchowice
Psary
Pyskowice
Radzionków
Ruda Śląska
Rudziniec
Siemianowice Śląskie
Siewierz
Sławków
Sosnowiec
Sośnicowice
Świerklaniec
Świętochłowice
Tarnowskie Góry
Tychy
Wojkowice
Wyry
Zabrze
Zbrosławice
23 °C
AAA

Równowaga transportowa w Dąbrowie Górniczej. Przebudowa centrum to większe możliwości dla pieszych i rowerzystów

Zrównoważony transport to nie tylko nowoczesne centra przesiadkowe, czy sieć nowych dróg. To także realizacja idei miasta otwartego na transport ekologiczny i skierowany dla tych, którzy cenią sobie aktywność.

Wśród takich osób bez wątpienia są rowerzyści. I to oni wraz z pieszymi zyskają w wyniku przebudowy centrum Dąbrowy, w projekcie który miasto realizuje wspólnie z PKP PLK, a także z Górnośląsko-Zagłębiowską Metropolią, oraz spółką Tramwaje Śląskie. Choć zmiany są już zauważalne także poza centrum miasta.

Sprawny transport publiczny, sieć dróg rowerowych oplatająca miasto, bezpieczeństwo i wygoda pieszych. Za tymi hasłami kryją się konkretne działania miasta, które mają uczynić Dąbrowę Górniczą miejscem przyjaznym dla wszystkich uczestników ruchu”

przekonuje dąbrowski urząd miasta.

Efekt przebudowy?

W śródmieściu, na przedłużeniu ul. Kościuszki powstanie podziemny tunel; w rejonie stacji zbudowane zostaną nowe drogi i ronda, modernizację przejdzie ul. Kolejowa. Zniknie przejazd na ul. Konopnickiej, a piesi i rowerzyści na drugą stronę torów dostaną się tunelem. Rozwinie się infrastruktura rowerowa, wyremontowane zostaną chodniki.

W Gołonogu, podobnie jak w centrum, zlikwidowany zostanie przejazd kolejowy. Na drugą stronę torów prowadzić będzie tunel podziemny. To oznacza dla wszystkich płynne poruszanie się m.in.  w kierunku zbiorników Pogoria III czy Pogoria IV.

To jednak nie koniec realizowanych zmian. Ruch wzdłuż głównej osi miasta – na ul. Sobieskiego, Królowej Jadwigi i Piłsudskiego – zostanie uspokojony. Powstaną zintegrowane przystanki autobusowo – tramwajowe. Piesi nie będą musieli pokonywać schodów w podziemnych przejściach i na kładkach, bo zastąpią je wyniesione przejścia na poziomie jezdni.

Warto podkreślić, że drogi rowerowe już w tej chwili wyglądają zupełnie inaczej, np. w rejonie huty „Katowice” – na ul. Piłsudskiego i Roździeńskiego. Jednośladem, przez Pogorię I, można dojechać z Gołonoga do Ząbkowic. Podziemny tunel przy ząbkowickim dworcu umożliwia bezpieczne przejście i przejazd rowerem między stronami dzielnicy rozdzielonymi kolejowymi torami. To nie koniec udogodnień, bo z Ząbkowic dojedziemy na dwóch kółkach do ul. Inwestycyjnej, prowadzącej do strefy gospodarczej w Tucznawie. Docelowo infrastruktura rowerowa doprowadzi bezpośrednio do ulokowanych tam zakładów.

Rowerem, sprawnie i bezpiecznie, będzie można poruszać się po Strzemieszycach Wielkich. Droga rowerowa budowana jest na ul. Oddziału AK Ordona, na odcinku od ul. Narutowicza do ul. Hotelowej. Niebawem powinny ruszyć prace na ul. Kruczej, od ul. AK Ordona do cmentarza. Miasto ma w planach wykonanie kolejnych elementów infrastruktury w dzielnicy: przy ul. Oddziału AK Ordona w stronę centrum, czyli od ul. Hotelowej do ul. Staszica. Stamtąd z kolei droga ma być poprowadzona do ul. Wojska Polskiego.

Miasto potrzebuje równowagi pod względem sposobów przemieszczania się po nim. Idea jest prosta: autobus, tramwaj czy pociąg muszą być łatwo dostępne, wygodne, docierać na czas w jak najwięcej miejsc, a przez to stanowić alternatywę dla samochodu. Równoprawnym środkiem transportu, do użytku na co dzień, ma być również rower.