Katowice
Będzin
Bieruń
Bobrowniki
Bojszowy
Bytom
Chełm Śląski
Chorzów
Czeladź
Dąbrowa Górnicza
Gierałtowice
Gliwice
Imielin
Katowice
Knurów
Kobiór
Lędziny
Łaziska Górne
Mierzęcice
Mikołów
Mysłowice
Ożarowice
Piekary Śląskie
Pilchowice
Psary
Pyskowice
Radzionków
Ruda Śląska
Rudziniec
Siemianowice Śląskie
Siewierz
Sławków
Sosnowiec
Sośnicowice
Świerklaniec
Świętochłowice
Tarnowskie Góry
Tychy
Wojkowice
Wyry
Zabrze
Zbrosławice
10 °C
AAA

Polacy na zakupy wielkanocne wydadzą od 300-400 złotych

Wiadomości
Fot. Pixabay
W tym roku konsumenci wydadzą na wielkanocne zakupy spożywcze 300-400 zł wobec 200-300 zł w ubiegłym roku. Coraz więcej osób chce kupować głównie podczas promocji - wynika z badania w sprawie intencji zakupowych Polaków na Wielkanoc.

Polacy najczęściej (24 proc. wobec 23 proc. w 2020 r.) planują zainwestować w świąteczne zakupy spożywcze 300-400 zł. Kwotę 200-300 zł chce wydać 22 proc. z nas (poprzednio 29 proc.), a 400-500 zł – 18 proc. (w 2020 roku 13 proc.). Do 200 zł przeznaczy 8 proc. (rok temu 15 proc.), a 500-600 zł planuje wydać 8 proc. badanych (wcześniej 5 proc.), a powyżej 600 zł – 6 proc. (poprzednio 3 proc.). 11 proc. ankietowanych jeszcze nie podjęło decyzji - wynika z badania.

Konsumenci przeznaczą na wielkanocne potrawy nieco więcej pieniędzy niż rok temu. Te deklaracje wpisują się w zmiany struktury koszyka zakupowego, jakie nastąpiły pod wpływem pandemii. Jedną z nich jest rosnący udział wydatków na żywność. Mniejsze kwoty wydawane na towary nieżywnościowe i usługi, brak możliwości konsumpcji w restauracjach, a także wzrost cen niektórych produktów to czynniki sprzyjające podnoszeniu wartości zakupów

 – tłumaczył Mariusz Dziwulski z Zespołu Analiz Sektorowych Banku PKO BP, cytowany w informacji o wynikach badania.

Natomiast ekonomista Marek Zuber wskazał, że nastroje konsumentów są naprawdę złe. Polacy mają świadomość tego, że wszystko drożeje, a tarcze antykryzysowe wkrótce będą się kończyły. Jednak przy okazji świąt ludzie chcą odreagować pandemiczne stresy m.in. bardziej wyszukanymi potrawami, zwłaszcza że poprzednia Wielkanoc i ostatnie Boże Narodzenie w większości obchodzili wyjątkowo skromnie.

Zdaniem głównego analityka UCE RESEARCH Krzysztofa Zycha, obecnie wyniki badania trzeba przyjmować z dużą rezerwą. Jeśli przed świętami pogorszy się sytuacja pandemiczna i zostaną wprowadzone nowe restrykcje gospodarcze lub ograniczenia w przemieszczeniu się, to konsumenci mogą jednak zmniejszyć swoje wydatki.

Jeżeli nic negatywnego się nie wydarzy, to faktycznie będą chcieli wynagrodzić sobie poprzednie skromne święta i wtedy zrobią większe zakupy. Jednak już teraz widać, że raczej trzeba się nastawić na ten pierwszy scenariusz

 - zauważył Zych, cytowany w informacji.

Podobnie jak w poprzednim roku, Polacy chcą przed Wielkanocą zrobić zakupy w promocjach - w tym roku planuje to 43 proc. badanych, wobec 46 proc. rok wcześniej. Zdaniem wiceprezesa Grupy BLIX Marcina Lenkiewicza oznacza to, że nieznacznie przybyło osób stawiających na rabaty. Z roku na rok konsumenci stają się coraz bardziej rozważni i pragmatyczni.

Prezes Stowarzyszenia „Forum Dialogu Gospodarczego” Maria Andrzej Faliński zauważył, że sklepy przyzwyczaiły klientów do promocji, a z drugiej strony sami konsumenci pilnują wydatków, bo czasy są niepewne. Jeśli kupujący mogą oszczędzać, robią to. Według badania, Polacy będą szukać promocji głównie w gazetkach online.

Ankietowani pytani, jakimi kryteriami kierują się przy zakupach, odpowiedzieli, że najbardziej liczy się dla nich cena, jakość i promocja. Mniej ważne są takie kwestie, jak dostępność i marka oraz opinie rodziny czy znajomych. Z badania wynika, że w tym roku Polacy znowu ruszą do sklepów z wcześniej przygotowanymi listami zakupów.

Badanie "Intencje zakupowe Polaków – Wielkanoc 2020 vs 2021” zostało przeprowadzone w dniach 26.02-01.03.2021 r. metodą CAWI przez platformę analityczno-badawczą UCE RESEARCH dla Grupy BLIX (portal gazetek reklamowych) na reprezentatywnej próbie 1118 dorosłych Polaków.

(PAP)


Komentarze