Podsumowanie 2021 roku w Katowice Airport. Statystyki ruchu pasażerskiego i inwestycje

Nmkjnmkjn

Redakcja

17 stycznia 2022

Górnośląskie Towarzystwo Lotnicze SA podsumowało 2021 rok w Międzynarodowym Porcie Lotniczym „Katowice” w Pyrzowicach im. Wojciecha Korfantego pod kątem ruchu pasażerskiego i prowadzonych inwestycji.

PRZEWOZY PASAŻERSKIE

W ruchu pasażerskim ogółem w trakcie dwunastu miesięcy minionego roku obsłużono w Katowice Airport 2 328 973 podróżnych, czyli o 883 192 więcej (+61,1%) niż w 2020 roku. Zeszłoroczny wynik to 48% ruchu z rekordowego przedpandemicznego 2019 roku, kiedy to w Pyrzowicach odnotowano 4 843 889 pasażerów.

Z siatki połączeń regularnych, obsługiwanej w Pyrzowicach przez takie linie jak Wizz Air, Ryanair, PLL LOT i Lufthansę, skorzystało 1 022 024 pasażerów, tj. o 31 037 więcej (+3,1%) niż w 2020 roku. Najpopularniejszymi kierunkami regularnymi w ubiegłym roku były: Dortmund (143,1 tys. pasażerów), Londyn-Luton (67,4 tys.), Londyn-Stansted (43,9 tys.), Warszawa (38,1 tys.) oraz Kolonia-Bonn (37,5 tys.).

Z kolei w gronie pięciu najpopularniejszych państw w ruchu regularnym znalazły się Niemcy z wynikiem 200 tys. podróżnych, Wielka Brytania (171,7 tys.), Włochy (109 tys.), Grecja (84,2 tys.) i Ukraina  (63,1 tys.).

W segmencie przewozów czarterowych obsłużono 1 293 612 osób, czyli o 864 666 więcej (+201,6%) niż rok wcześniej. Pasażerowie najchętniej latali z Pyrzowic na następujących trasach wakacyjnych: Antalya (246,7 tys. podróżnych), Hurghada (118,0 tys.), Marsa Alam (92,7 tys.), Rodos (69,1 tys.) oraz Heraklion (63,0 tys.).

Pięć najpopularniejszych państw w ruchu czarterowym w 2021 roku to: Turcja (326 tys.), Grecja (310 tys.), Egipt (235 tys.), Hiszpania (127 tys.) i Bułgaria (62 tys.).

Miniony rok potwierdził rolę przewozów czarterowych. Ten segment w Pyrzowicach odbudowywał się szybciej od przewozów rozkładowych, wykazywał też mniejszą wrażliwością na częste zmiany obostrzeń sanitarnych. W 2021 roku przewozy czarterowe osiągnęły największy w historii pyrzowickiego lotniska udział w całości liczby obsłużonych pasażerów, który wyniósł ponad 55%. Czartery zanotowały także lepsze średnie wypełnienie w porównaniu z przewozami regularnymi. W tym pierwszy przypadku było to średnio 160 pasażerów na lot, a w drugim 110.

W 2021 roku zanotowano 28 856 startów i lądowań samolotów, czyli o 6 934 więcej (+31,6%) niż w 2020 roku.

ROZWÓJ INFRASTRUKTURY

Pomimo trudnej sytuacji branży lotniczej GTL SA nie straciło zdolności do rozwoju infrastruktury Katowice Airport. Najważniejszą inwestycją w 2021 roku była rozbudowa i przebudowa terminalu pasażerskiego B. Projekt rozpoczęto we wrześniu 2019 roku, pandemia nie przerwała jego realizacji. Praktycznie nowy terminal został oddany do użytku w sierpniu 2021 roku. Dzięki temu przedsięwzięciu o wartości ponad 100 milionów złotych, przepustowość infrastruktury terminalowej pyrzowickiego lotniska przeznaczonej do obsługi ruchu pasażerskiego wzrosła z 6 do 8 milionów podróżnych rocznie. Ponadto w 2021 roku GTL SA kontynuowano projekt rozbudowy bazy do obsługi technicznej samolotów, który jest podzielony na dwa zadania. Pierwsze to budowa przedhangarowej płyty postojowej o powierzchni 6,4 hektara z dziewięcioma stanowiska postojowymi dla samolotów kodu C (Airbus A320/Boeing 737). Prace budowlane praktycznie zakończyły się i nowa nawierzchnia zostanie oddana do użytku wiosną 2022 roku. Drugie zadanie, czyli budowa trzeciego hangaru o powierzchni 9.2 tys. m kw. z dwiema zatokami do serwisowania samolotów wielkości Airbusa A321neo, rozpoczęło się w pierwszym kwartale 2021 roku. Inwestycja zakończy się w połowie bieżącego roku. Najemcą hangaru będzie linia lotnicza Wizz Air.

Górnośląskie Towarzystwo Lotnicze SA konsekwentnie realizuje wizję budowy lotniska wielofunkcyjnego, które dysponuje infrastrukturą nie tylko do obsługi ruchu pasażerskiego ale i cargo oraz zapleczem do serwisowania statków powietrznych. Prowadząc projekty inwestycyjne w bardzo trudnym 2021 roku potwierdziliśmy, że GTL SA jest zdrową organizacją o silnych fundamentach finansowych z potencjałem do dalszego rozwoju. Jestem przekonany, że dzięki inwestycjom, które prowadzimy, pyrzowicki port lotniczy po zakończeniu pandemii będzie jeszcze silniejszy”

mówi Artur Tomasik, prezes Zarządu GTL SA.

Katowice Airport należy do grona największych lotnisk regionalnych w Polsce. W 2019 roku z jego siatki połączeń skorzystało rekordowe 4,84 mln pasażerów, w tym ponad 2 mln w ruchu czarterowym. Pandemia koronawirusa, która wywoła największy kryzys w historii branży lotniczej, zahamowała prognozowany wzrost przewozów pasażerskich. W 2020 roku z siatki połączeń pyrzowickiego lotniska skorzystało 1,44 mln podróżnych, w 2021 roku było ich 2,32 mln.  Port lotniczy im. Wojciecha Korfantego jest krajowym liderem w segmencie ruchu czarterowego i regionalnym w przewozach cargo.

Klmkjmkijnmkjn

Poprzedni artykuł

Następny artykuł

4 o

katowice

Wspaniałe powietrze!

PM10: 15.3µg/m3 PM2.5: 13.3µg/m3