Katowice
Będzin
Bieruń
Bobrowniki
Bojszowy
Bytom
Chełm Śląski
Chorzów
Czeladź
Dąbrowa Górnicza
Gierałtowice
Gliwice
Imielin
Katowice
Knurów
Kobiór
Lędziny
Łaziska Górne
Mierzęcice
Mikołów
Mysłowice
Ożarowice
Piekary Śląskie
Pilchowice
Psary
Pyskowice
Radzionków
Ruda Śląska
Rudziniec
Siemianowice Śląskie
Siewierz
Sławków
Sosnowiec
Sośnicowice
Świerklaniec
Świętochłowice
Tarnowskie Góry
Tychy
Wojkowice
Wyry
Zabrze
Zbrosławice
-3 °C
AAA

PLK: odbudowana zostanie linia kolejowa do lotniska w Pyrzowicach

W ciągu najbliższych 28 miesięcy odbudowana ma zostać linia kolejowa Tarnowskie Góry – Zawiercie, biegnąca obok katowickiego lotniska. W piątek PKP Polskie Linie Kolejowe podpisały wartą 812,1 mln zł brutto umowę na wykonanie inwestycji z konsorcjum Track Tec Construction, Infrakol i PBIiK.

Jak powiedział podczas piątkowego podpisania umowy wiceminister infrastruktury Andrzej Bittel, inwestycja ma charakter kilkuwymiarowy.

Odbudowa częściowo nieczynnej linii to poprawa dostępności do kolei, w kontekście lotniska w Pyrzowicach. Odbudowa infrastruktury pasażerskiej to poprawa możliwości prowadzenia ruchu aglomeracyjnego w czworokącie: Katowice, Tarnowskie Góry, lotnisko i Zawiercie. Ale to jest też bardzo ważna inwestycja służąca transportowi towarów i inwestycja związana z poprawą bezpieczeństwa, bo będą też likwidowane miejsca kolizyjne z ruchem drogowym

zaznaczył Bittel.

Nieeksploatowana obecnie, w większości jednotorowa linia nr 182 - o długości ok. 45 km - łączy Tarnowskie Góry z Zawierciem, przechodząc przez bezpośrednie okolice Katowice Airport.

Budowa kolejowego połączenia do lotniska, oddalonego najszybszymi połączeniami drogowymi od Katowic o ponad 30 km, oczekiwana jest w regionie od lat. Ostatecznie powstanie ono dzięki rewitalizacji blisko 49 km dotychczasowych, choć w większości nieczynnych, bądź rozebranych linii kolejowych: od Tarnowskich Gór do Zawiercia, a także łącznicy do Zawiercia i łącznicy w rejonie Miasteczka Śląskiego.

Oprócz odbudowy zaprojektowano elektryfikację połączenia. Zmodernizowanych ma zostać 8 przystanków kolejowych z 11 peronami. Przebudowanych ma być 19 przejazdów kolejowo-drogowych. Projektowana prędkość dla pociągów osobowych to 140 km/h, dla towarowych – 80 km/h. Linia ma służyć jako dojazd do lotniska, a także pełnić funkcję północnej towarowej obwodnicy Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii.(PAP)

Foto: facebook.com/PolskieLinieKolejowe


Komentarze