Pięć ofert na budowę nowej linii tramwajowej w Sosnowcu dostała spółka Tramwaje Śląskie. Dwie najtańsze z nich przekraczają budżet aż o 10 mln zł! W pierwszym unieważnionym przetargu na tę inwestycję najtańsza oferta przekraczała możliwości spółki o 25 mln zł.
Chodzi o budowę odcinka od sosnowieckiej pętli Zagórze do ronda Jana Pawła II. Ma to być pierwsza od wielu lat budowa nowego połączenia tramwajowego na terenie Zagłębia Dąbrowskiego, a także Górnego Śląska, gdzie wspólną sieć obsługują należące do 12 miast regionu Tramwaje Śląskie.
Nowa, zaprojektowana już, blisko czterokilometrowa linia ma biec od dotychczasowej pętli tramwajowej, poprzez dwupoziomowe skrzyżowanie z przelotową ul. Braci Mieroszewskich. Następnie przetnie al. Wolności i ul. ks. Blachnickiego, a dalej pobiegnie wzdłuż ul. Białostockiej, aby później skręcić w prawo i biegnąć obok al. Paderewskiego, dotrzeć do ul. Rydza-Śmigłego. Pętla planowana jest na rondzie Jana Pawła II.
Przy budżecie 97,3 mln zł brutto spłynęło pięć ofert. Najtańszą, za 106,9 mln zł brutto, złożyło konsorcjum firm: Estavel, Justmar i MZUM.PL; kolejną – za prawie 109 mln zł brutto – konsorcjum Eurovia Polska, KZN Rail i Nowak Mosty. Tramwaje Śląskie analizują obecnie oferty; przewidywany termin wykonania prac wynosi 33 miesiące od daty podpisania umowy.
Nowe odcinki w Sosnowcu są jedną z największych części projektu modernizacji i rozbudowy infrastruktury tramwajowej w Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii (GZM), przygotowywanego pod kątem środków unijnych na lata 2014-2020 przez spółkę Tramwaje Śląskie. Projekt szacowany jest na ok. 885 mln zł kosztów kwalifikowanych netto (ok. 1,088 mld zł brutto; przy ok. 562 mln zł unijnego dofinansowania).
TŚ należą do 12 miast Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii. Ponad 47 proc. udziałów mają Katowice, ponad 11,5 proc. - Sosnowiec, ponad 9,5 proc. - Bytom, a po ponad 8 proc. - Chorzów i Zabrze. Pozostałymi udziałowcami są: Czeladź, Dąbrowa Górnicza, Gliwice, Mysłowice, Ruda Śląska, Siemianowice Śląskie i Świętochłowice.(PAP)