Way 3916753 1920

Redakcja

3 stycznia 2020

Po kilkunastu miesiącach prac w Rybniku zakończyła się budowa ponad 10-kilometrowego odcinka Regionalnej Drogi Racibórz – Pszczyna. Miasto, które jest inwestorem przedsięwzięcia sygnalizuje, że odbiór może potrwać jeszcze ok. trzy miesiące.

Budowa głównego rybnickiego fragmentu Regionalnej Drogi Racibórz – Pszczyna to największy unijny projekt dotyczący dróg wojewódzkich w woj. śląskim. Bezkolizyjny, dwujezdniowy odcinek będzie obwodnicą Rybnika: częściowo powinien rozładować ruch w mieście i znacznie skróci dojazd do węzła autostrady A1 w sąsiednich Żorach.

Umowę na wykonanie inwestycji (z firmą Intercor, za 352,6 mln zł) miejscowy samorząd podpisał pod koniec kwietnia 2017 r. W piątek rzeczniczka rybnickiego magistratu Agnieszka Skupień poinformowała, że budowa zakończyła się 31 grudnia ub. roku. Zastrzegła jednocześnie, że do końca lutego br. cały teren pozostanie jeszcze placem budowy.

Trwa sprzątanie, czyszczenie rowów, czyszczenie kanalizacji, prowadzona jest regulacja włazów dla sieci teletechnicznych, trwa konfiguracja oświetlenia. W teren ruszyli geodeci, którzy inwentaryzują najważniejsze elementy. Inżynier kontraktu weryfikuje rozliczenia niezbędne do wystawienia końcowych faktur, które z kolei sprawdza wykonawca - wymieniła Skupień.

CZYTAJ TAKŻE - Śląskie napędza polską gospodarkę

Cytowany przez nią prezydent miasta Piotr Kuczera ocenił, że procedury odbiorowe mogą potrwać ok. trzech miesięcy. „Bardzo się cieszę, że niemożliwe okazało się możliwe i droga, która kiedyś była tylko w planach, w końcu staje się rzeczywistością” zaznaczył Kuczera dodając, że bez tej inwestycji miasto nie miałoby szansy na rozwój.

Istotne jest, że gdybyśmy nie podjęli budowy drogi, to nie udałoby się to już nigdy później. Pieniądze unijne były teraz, za chwilę ich nie będzie. Dzięki wysiłkowi wielu pracowników urzędu, udało nam się uzyskać jedną z najwyższych dotacji unijnych na Śląsku na inwestycje drogowe - przypomniał prezydent Rybnika.

Całkowity koszt budowy sięgnął 433,7 mln zł (w tym 290 mln zł unijnej dotacji z Regionalnego Programu Operacyjnego Woj. Śląskiego na lata 2014-20). Najdroższym elementem była estakada nad tzw. międzytorzem - warta ok. 62 mln zł. Ogółem na liczącej ponad 10 km trasie - o charakterze drogi głównej przyspieszonej - powstało 11 wiaduktów i 2 mosty.

Zbudowana trasa wiedzie od ronda Raciborskiego na granicy z Żorami (przy tamtejszym węźle A1) do ul. Wodzisławskiej. Z okolicznymi drogami wiąże ją pięć węzłów. Jeden z nich przechodzi w zbudowaną w ramach tego samego przedsięwzięcia, liczącą niespełna kilometr tzw. drogę śródmiejską: alternatywne połączenie nowej arterii ze ścisłym centrum dla obciążonej ruchem ul. Wodzisławskiej.

Władze Rybnika deklarują obecnie starania o lepsze połączenie wybudowanej drogi z autostradą A1 w Żorach. Na razie, po otwarciu bezkolizyjnej trasy, będzie trzeba z niej docierać do autostradowego węzła przez skomplikowany układ łącznic i rond. Rybnicki samorząd wskazuje, że aktualne stanowisko GDDKiA dot. bezpośredniego połączenia trasy z autostradą jest negatywne.

Rybnik szuka też finansowania na budowę kolejnego odcinka Drogi Regionalnej na swoim terenie: od ul. Wodzisławskiej do ul. Sportowej u granicy sąsiednich Rydułtów (ma on być już jednojezdniowy). Miasto dysponuje projektem, uzgodnieniami środowiskowymi i ma pozwolenie na budowę; przeprowadzono też wykup nieruchomości i gruntów.

Cała Droga Regionalna Racibórz-Pszczyna ma być częściowo zmodernizowaną, a częściowo nowobudowaną trasą o długości ok. 60 km. W inwestycjach obejmujących jej poszczególne odcinki uczestniczą gminy, powiaty i samorząd woj. śląskiego. Praktycznie gotowy jest już fragment od Pszczyny do Żor. Wkrótce rozpocząć ma się budowa obwodnicy Raciborza.

Inwestycję na terenie Rybnika planowano już w latach 70. ub. wieku. Proces projektowania rozpoczął się w 2011 r. W 2015 r. miasto podzieliło budowę trasy na dwa etapy i zapewniło finansowanie w oparciu o kredyt z Europejskiego Banku Inwestycyjnego i wsparcie unijne.(PAP)

 

fot. poglądowa

Poprzedni artykuł

Następny artykuł

16 o

katowice

Wspaniałe powietrze!

PM10: 0.3µg/m3 PM2.5: 0.2µg/m3