Katowice
Będzin
Bieruń
Bobrowniki
Bojszowy
Bytom
Chełm Śląski
Chorzów
Czeladź
Dąbrowa Górnicza
Gierałtowice
Gliwice
Imielin
Katowice
Knurów
Kobiór
Lędziny
Łaziska Górne
Mierzęcice
Mikołów
Mysłowice
Ożarowice
Piekary Śląskie
Pilchowice
Psary
Pyskowice
Radzionków
Ruda Śląska
Rudziniec
Siemianowice Śląskie
Siewierz
Sławków
Sosnowiec
Sośnicowice
Świerklaniec
Świętochłowice
Tarnowskie Góry
Tychy
Wojkowice
Wyry
Zabrze
Zbrosławice
11 °C
AAA

Naprawa A1 w Piekarach Śląskich dopiero w 2023

fot. GDDKiA
Pofałdowany piekarski odcinek autostrady A1 nie zostanie wyremontowany w tym roku. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad postanowiła rozwiązać problemem kompleksowo. W ubiegłym roku z feralnego odcinka pobrano około 61 odwiertów. Próbki trafiły do specjalistycznego laboratorium, które zbadało pobrany materiał. Teraz analizy przeprowadzi Rada Naukowa przy GDDKiA.

Rada Naukowa to stały zespół opiniodawczy, działający przy Generalnym Dyrektorze Dróg Krajowych i Autostrad. Należą do niej profesorowie i doktorzy wielu uczelni technicznych, wspierający GDDKiA przy rozwiązywaniu szczególnie skomplikowanych problemów podczas procesów inwestycyjnych. Naukowcy przeanalizują, więc wyniki badań piekarskiego odcinka autostrady A1.

Oznacza to, że na wspomniane rekomendacje przyjdzie poczekać kierowcom około roku. Dopiero wtedy, biorąc pod uwagę sugestie rozwiązania problemu powstających wciąż na A1 wybrzuszeń, katowicki oddział GDDKiA będzie mógł ogłosić przetarg na wykonanie naprawy tej trasy, w taki sposób, by po raz kolejny nie trzeba było tego powtarzać.

Nie ma co liczyć, by przetarg na naprawę nawierzchni A1 został ogłoszony jeszcze w 2022 roku. Z pewnością prace przy samej ekspertyzie zajmą kilkanaście miesięcy.

GDDKiA z pomocą wykonawcy drogi usiłowała pozbyć się tego problemu wielokrotnie. Jednak jak dotąd, bez efektów. Wykonawca, budując drogę użył do jej podbudowy materiału, co do którego producent dawał gwarancje, że zakończyła się jego aktywność chemiczna. Potwierdzała to cała dokumentacja.

Niestety, po kilku latach okazało się, że tak nie jest. „Żużel” użyty do budowy autostrady pęczniał i wysadzał kolejne fragmenty asfaltowej nawierzchni.

Ten odcinek autostrady A1 powstawał na Euro 2012. 

Autostradę zaczęto budować w 2009 roku. Jeszcze w okresie gwarancyjnym na nawierzchni drogi pojawiły się nierówności. Ostatnią naprawę kilku fragmentów pofałdowanej drogi wykonywano w 2020 roku. Wszystkim podróżującym A1, w tym także mieszkańcom Piekar Ślaskich przyjdzie się uzbroić w cierpliwość i liczyć, że jezdnia zostanie naprawiona w 2023 r.

 

Źródło: UM Piekary Śląskie