Miasto wspólnie z PKP PLK rozwija sieć kolejową w Dąbrowie Górniczej

Pkp dg 01

Redakcja

9 października 2020

Rozpoczęły się pierwsze prace przy projekcie, który zmieni oblicze centrum Dąbrowy. Na razie to transportowe centrum. Do marca 2023 roku ma być gotowa inwestycja warta ponad 229 mln złotych. Wszystko, dzięki współpracy m.in. z PKP PLK.

Kolejowa spółka w centrum zainwestuje 38 mln złotych, ale to nie koniec jej inwestycji w mieście. Bo rusza też przebudowa w rejonie dworca kolejowego w Gołonogu.

To będzie ogromna zmiana in plus. Do końca marca będzie gotowa dokumentacja projektowa dotycząca samego dworca w centrum. Chcemy, by obie inwestycje się zgrały, i w centrum i w Gołonogu. Tak, by zdążyć do końca 2022 roku ”
informuje Helmut Klabis, dyrektor Zakładu Linii Kolejowych PKP PLK w Częstochowie.

W ramach projektu realizowanego w centrum miasta powstaną: parkingi po obu stronach torów – przy ul. Kościuszki i Limanowskiego (łącznie na 375 miejsc), tunel drogowy łączący te ulice, przejście podziemne prowadzące do parkingów i peronów, centrum przesiadkowe, do którego dojeżdżać będą autobusy, droga łącząca ul. Sobieskiego z ul. Kościuszki i ul. Kolejową, przejście podziemne w miejscu przejazdu przy ul. Konopnickiej i Kolejowej, który zostanie zlikwidowany. Przebudowane będą także perony i tory przy stacji. 

Remont czeka ul. Kolejową, gdzie położona zostanie nowa nawierzchnia, wykonana będzie droga rowerowa, odnowione chodniki i oświetlenie. W miejskie inwestycje wpisuje się PKP PLK.

Miasto bardzo dużo inwestuje, przy współpracy z Metropolią. To nas cieszy. Ta komunikacja wewnętrzna pozwoli dowieźć pasażerów do centrum przesiadkowego, w pobliże dworca kolejowego, a następnie da możliwość pasażerom skorzystać z oferty kolei”
podkreśla Helmut Klabis.

Wiadomo, że budowany w centrum tunel pasażersko-rowerowy to nie tylko ułatwienie dla mieszkańców, ale także kwestia bezpieczeństwa. Inwestycje nie ominą też drugiego, historycznego dworca PKP w Gołonogu.

W jego ramach m.in. przebudowany zostanie układ drogowy w rejonie dworca – powstanie tunel drogowy pod torami, który zastąpi przewidziany do likwidacji przejazd kolejowy. Nie zabraknie też tunelu dla pieszych, którzy w ten sposób bezpośrednio i bezpiecznie dostaną się na perony. W przyszłości, po uregulowaniu stanu prawnego terenów przy dworcu, powstaną również nowe miejsca parkingowe.

PKP PLK inwestuje także poza Dąbrową, choć i te inwestycje z miastem się wiążą.

- Od Zawiercia chcemy wprowadzić 4 tory w kierunku Katowic, to bardzo usprawni komunikację – podkreśla dyrektor Klabis.

To o czym mówi dyrektor Klabis oznacza możliwość powstania Kolei Metropolitalnej, która w zamierzeniu miast zrzeszonych w GZM, ma się poruszać własnym torem. Uzupełniając już istniejącą ofertę dla pasażerów m.in. z Dąbrowy Górniczej.

Poprzedni artykuł

Następny artykuł

1 o

katowice

Cóż... Bywało lepiej.

PM10: 19.3µg/m3 PM2.5: 16.7µg/m3