Metropolia dofinansuje 40 pociągów Kolei Śląskich na swoim obszarze

EN76 007 Koleje Slaskie

Redakcja

13 grudnia, 2019

Kursy 40 pociągów Kolei Śląskich dofinansuje od nowego rozkładu jazdy, wchodzącego w życie 15 grudnia br., Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia. Samorządy przeznaczą na ten cel 6 mln zł; najwięcej dodatkowych pociągów pojedzie między Gliwicami a Katowicami.

Na trasie S1 Kolei Śląskich Gliwice-Katowice, którą podróżuje najwięcej pasażerów, dofinansowanych zostanie 16 połączeń. Dotowane przez GZM kursy pojawią się też na trasie S1 w relacjach Dąbrowa Górnicza Ząbkowice-Gliwice (9 połączeń) i Sosnowiec Główny-Gliwice (2 połączenia)

Ponadto, dofinansowane przez GZM połączenia pojawią się na odcinkach: Tychy Lodowisko-Katowice (6 połączeń), Tychy Lodowisko-Sosnowiec (4 połączenia) i Tychy Lodowisko-Dąbrowa Górnicza Ząbkowice (1 połączenie). Nowością będą dwa połączenia na trasie Katowice-Mikołów.

Idziemy w stronę utworzenia Kolei Metropolitalnej. Wzrost liczby połączeń między miastami w oparciu o istniejącą infrastrukturę to pierwszy etap tworzenia tego systemu. Chcemy, aby zmiany były widoczne dla pasażerów i były sygnałem, że transport kolejowy ma u nas duży potencjał rozwoju”

zadeklarował, cytowany przez Trólkę, odpowiedzialny za transport członek zarządu GZM Grzegorz Kwitek

„Po pierwszych bardzo dobrych doświadczeniach we współpracy z Urzędem Marszałkowskim, polegających na sfinansowaniu 15 połączeń Kolei Śląskich w obecnym rozkładzie jazdy, zdecydowaliśmy, że konieczne jest rozwijanie tego modelu współdziałania. Od grudnia będzie realizowanych 40 kursów, które zostaną sfinansowane z budżetu Metropolii” – dodał Kwitek.

Zgodnie z intencją miast i gmin członkowskich Metropolii, od 1 stycznia 2019 r. odpowiada ona – poprzez swoją jednostkę, Zarząd Transportu Metropolitalnego (ZTM) - za całość komunikacji miejskiej na swoim obszarze.

Po integracji systemu taryfowo-biletowego komunikacji miejskiej na terenie ok. 50 miast i gmin, Metropolia we współpracy z urzędem marszałkowskim w połowie br. wprowadziła Metrobilet, czyli bilet okresowy, umożliwiający podróżowanie autobusami, tramwajami i trolejbusami organizowanymi przez ZTM oraz pociągami Kolei Śląskich. Emitują go Koleje Śląskie; sprzedaje ZTM.

W ostatnich tygodniach przedstawiciele Metropolii przekazali, że marszałek woj. śląskiego uzależnił dalszą współpracę przy Metrobilecie od pełnego finansowania przez GZM pociągów w jej obrębie. Marszałek zaproponował, aby od 2021 r. wszystkie połączenia kolejowe w granicach Metropolii były pokrywane w 100 proc. przez miasta GZM, a pociągi, których GZM rozważa zakup, były wykorzystywane jako tabor na tych połączeniach.

Metropolia sygnalizuje, że jeżeli miałaby w 100 proc. pokrywać koszty połączeń kolejowych wewnątrz Metropolii, musiałyby one np. jeździć w odrębnej taryfie. GZM nie uchyla się od finansowania połączeń dodatkowych: nowych, które zwiększają ofertę i chce ją w ten sposób nadal rozwijać. Zapowiedź marszałka traktuje jako początek szerszych rozmów.(PAP)

Poprzedni artykuł

Następny artykuł

13 o

katowice

Wspaniałe powietrze!

PM10: 0.8µg/m3 PM2.5: 0.6µg/m3