Katowice
Będzin
Bieruń
Bobrowniki
Bojszowy
Bytom
Chełm Śląski
Chorzów
Czeladź
Dąbrowa Górnicza
Gierałtowice
Gliwice
Imielin
Katowice
Knurów
Kobiór
Lędziny
Łaziska Górne
Mierzęcice
Mikołów
Mysłowice
Ożarowice
Piekary Śląskie
Pilchowice
Psary
Pyskowice
Radzionków
Ruda Śląska
Rudziniec
Siemianowice Śląskie
Siewierz
Sławków
Sosnowiec
Sośnicowice
Świerklaniec
Świętochłowice
Tarnowskie Góry
Tychy
Wojkowice
Wyry
Zabrze
Zbrosławice
10 °C
AAA

Katowice zamówiły już wszystkie planowane autobusy elektryczne!

#EkoSilesia
Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej w Katowicach zamówiło już komplet 20 autobusów elektrycznych, planowanych do zakupu przy wsparciu obecnych środków unijnych. W czerwcu podpisało umowę na pięć wozów 12-metrowych z tym napędem, a w ostatnich dniach – na pięć pojazdów 18-metrowych.

Pierwotnie przetarg na zakup - przy unijnym wsparciu – łącznie 10 nowych autobusów elektrycznych ten jeden z największych przewoźników w Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii ogłosił w połowie lutego br. Oferty na dostawy pięciu 18-metrowych autobusów przegubowych oraz pięciu jednoczłonowych autobusów 12-metrowych złożył wówczas tylko jeden producent, Solaris.

W ofercie na autobusy przegubowe firma zaproponowała cenę 20,6 mln zł brutto, natomiast PKM dysponował budżetem blisko 16 mln zł brutto. W ofercie na autobusy 12-metrowe cena wyniosła niespełna 15,3 mln zł brutto – przy budżecie ok. 14,8 mln zł brutto.

W efekcie przewoźnik unieważnił pierwszą część przetargu, na dłuższe wozy, ogłaszając pod koniec kwietnia nowy przetarg na dostawę pięciu elektrycznych autobusów przegubowych, z tym samym budżetem.

W połowie czerwca władze PKM podpisały umowę na dostawę autobusów 12-metrowych, będącą zwieńczeniem drugiej części lutowego przetargu. Z kolei – jak wynika z informacji na stronach katowickiego magistratu – na początku sierpnia zakontraktowano warte tym razem blisko 16 mln zł brutto zamówienie w Solarisie na wozy 18-metrowe.

W specyfikacji zamawianych pojazdów, które powinny zostać dostarczone w 350 dni od podpisania umów katowickie PKM przewidziało, że autobusy 12-metrowe powinny mieć silniki o mocy co najmniej 160 kilowatów i baterie o pojemności co najmniej 200 kWh. W ponowionym przetargu na przegubowce wartości te określono odpowiednio na 240 kW oraz 240 kWh.

Systemy pojazdów powinny umożliwiać ładowanie ich ładowarkami stacjonarnymi o mocy 40 kW lub 80 kW oraz systemem pantografowym o mocy do 200 kW. Do każdego autobusu należy dostarczyć mobilną ładowarkę o mocy 40 kW (dopuszczalne są ładowarki podwójne 80/40 kW po jednej na dwa autobusy). Wymagana jest klimatyzacja przestrzeni kierowcy i pasażerów.

Aby wymienić ponad połowę swego taboru katowicki PKM przygotował w poprzednich latach dwa unijne projekty.

Jeden, o wartości 139,4 mln zł (przy oczekiwanej kwocie wsparcia 96,4 mln zł), został zatwierdzony do dofinansowania w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Woj. Śląskiego - w tzw. komponencie Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych (ZIT). Drugi (wsparcie 31,9 mln zł) - sfinansowany został z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

Przy wsparciu śląskiego RPO katowicki PKM kupił w poprzednich latach m.in. 90 autobusów o napędzie konwencjonalnym i 10 pojazdów elektrycznych (pięć autobusów przegubowych Solarisa i następnie pięć krótkich tego samego producenta - po zerwaniu wcześniejszej umowy z Ursusem).

Z wykorzystaniem dotacji POIiŚ katowicki przewoźnik przeprowadził już zakup 25 pojazdów o napędzie konwencjonalnym. Fundusze POIiŚ wspierają też obecnie finalizowane zakupy łącznie 10 wozów elektrycznych.

Według informacji PKM Katowice tabor tego - należącego do trzech miast (Katowice - 87,59 proc., Siemianowice Śląskie - 8,5 proc., Chorzów - 3,91 proc.) - przewoźnika liczy ok. 250 pojazdów. Wcześniejsze zakupy pozwoliły na wycofanie wysokopodłogowych autobusów marki Ikarus; obecne umożliwiają wycofywanie 20-letnich pojazdów marki Neoplan i MAN.(PAP)


Komentarze