Katowice: premier na oficjalnym otwarciu węzła drogi nr 81

Mid 21412068

Redakcja

12 kwietnia 2021

Rząd przeznaczył na następne kilka lat ponad 30 mld zł na fundusz dróg lokalnych. To pozwoli wielu gminom, które do tej pory były niedoinwestowane, tworzyć nowe rozwiązania komunikacyjne - powiedział w poniedziałek w Katowicach premier Mateusz Morawiecki.

Szef rządu, będący też posłem z Katowic, wziął udział w oficjalnym otwarciu nowego dwupoziomowego skrzyżowania, łączącego w katowickiej dzielnicy Piotrowice drogę nr 81 z ul. Armii Krajowej. W październiku ub. roku otwarto tunel w ciągu głównej trasy, dotąd po jednym pasie ruchu w każdą stronę. Pod koniec grudnia udostępniono rondo nad tunelem.

Premier wyraził satysfakcję, że mógł „otworzyć niejako” ten bardzo ważny odcinek drogi krajowej nr 81. Jak podkreślił, „polskie drogi kiedyś nie były synonimem dobrych, bezpiecznych dróg, podobnie jak polska gospodarka”.

Tymczasem dzisiaj polskie drogi stają się coraz bardziej komfortowe, coraz bardziej bezpieczne – i to jest dla mnie pierwszy niezbędny warunek bardzo dobrego rozwoju gospodarczego

mówił.

Szef rządu przypomniał, że DK 81 jest bardzo ważną arterią nie tylko dla mieszkańców Katowic, lecz także położonych na niej dalej na południe: Mikołowa, Żor czy Skoczowa, a stamtąd poprzez drogę nr 941 - Ustronia i Wisły, a poprzez S52 – Cieszyna. „To pokazuje, jak takie arterie łączą, jak są ważne dla rozwoju gospodarczego” – ocenił Morawiecki.

To pokazuje jednocześnie, że wraz z nową infrastrukturą tworzone są nowe miejsca pracy

dodał premier, zwracając uwagę na potrzebę, aby polskie firmy rosły przy takich inwestycjach, a także uczyły się tworzyć je coraz lepiej.

Morawiecki zadeklarował, że na rozwój dróg rząd "przeznacza gigantyczne środki", np. "ponad 30 mld zł na fundusz dróg lokalnych, gminnych, powiatowych, na następne kilka lat". Według premiera pozwoli to wielu gminom, które do tej pory były niedoinwestowane, tworzyć nowe rozwiązania komunikacyjne. W ramach rządowego programu inwestycji lokalnych wydano już 13 mld zł na cele lokalne - przypomniał Morawiecki i wskazał, że ważnym elementem budowy polskiej infrastruktury drogowej będzie też "niedawno przyjęty przez rząd program "Bezpieczna Droga"".

"W inwestycjach takich jak ta, ogniskuje się kilka naszych celów - bezpieczeństwo, komfort, ochrona środowiska" – stwierdził.

Na pewno nie będziemy szczędzili sił i środków, żeby powietrze było coraz lepsze, komfort poruszania się coraz wyższy, a cała infrastruktura drogowa, kolejowa, energetyczna, internetowa służyła przyciąganiu inwestorów

akcentował Morawiecki podkreślając, że w ostatnich dniach spotykał się z inwestorami, aby przyciągnąć jak najwięcej inwestycji, także na Śląsk.

Dodał też, że Śląsk musi pozostać perłą polskiego przemysłu i pozostanie - dzięki inwestycjom infrastrukturalnym.

Prezydent Katowic Marcin Krupa m.in. wyraził satysfakcję z możliwości skorzystania rozdzielanych przez rząd funduszy europejskich przy finansowaniu budowy otwieranego właśnie węzła DK 81 w Piotrowicach, a także prowadzonej równolegle rozbudowy węzła dróg nr 81 i 86 w dzielnicy Giszowiec.

Na całość przebudowy, tych dwóch etapów, otrzymaliśmy ponad 330 mln zł. To jest druga tak ważna inwestycja komunikacyjna w naszym mieście od czasu budowy tunelu pod rondem katowickim w samym centrum naszego miasta (oddanego do użytku pod koniec 2006 r. – PAP)

powiedział Krupa.

„Cieszę się, że mogliśmy z tych środków skorzystać; myślę, że spożytkowaliśmy je naprawdę godnie i słusznie” – uznał Krupa.

Droga nr 81 to tzw. wiślanka, łącząca Katowice m.in. z Mikołowem i Wisłą, a w Skoczowie – z trasą S52 do Cieszyna. Zgodnie z danymi Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, średni ruch pojazdów w 2015 r. przekraczał na DK81 między Katowicami i Mikołowem 32 tys. pojazdów w ciągu doby. W godzinach szczytów droga regularnie zatykała się.

Szczególnie korkowało się kolizyjne skrzyżowanie trasy z ważną w ruchu lokalnym w Katowicach ul. Armii Krajowej. Główne roboty wzdłuż liczącego ok. 3 km odcinka DK81 (w tej części miasta to ul. Kościuszki) rozpoczęły się wiosną 2018. Z początkiem października ub. roku otwarto tunel w ciągu ul. Kościuszki, choć dotąd po jednym pasie ruchu. Przejazd górą, rondem, które zastąpiło skrzyżowanie, otwarto pod koniec grudnia.

W tym miejscu całkowicie przebudowano odcinek DK 81 o długości 1,44 km wraz z budową dwupoziomowego, bezkolizyjnego węzła drogowego na przecięciu z ul. Armii Krajowej. Ruch lokalny został poprowadzony na istniejącym poziomie ulic, a ich skrzyżowanie ma formę dwupasowego ronda turbinowego. Poniżej, w ciągu ul. Kościuszki, odbywa się ruch tranzytowy.

To jedna z dwóch najważniejszych drogowych inwestycji w Katowicach ostatnich lat. Druga to budowa bezkolizyjnego węzła dróg krajowych nr 86 i 81 w dzielnicy Giszowiec i rozbudowa prowadzącej do niego drogi nr 86, wiodącej dalej w kierunku Tychów i Bielska-Białej. Miasto zdobyło na ich budowę unijne dofinansowanie z Programu Operacyjnego Infrastruktura i środowisko.

Pierwotnie oszacowano, że łączny koszt obu inwestycji może przekroczyć 560 mln zł, z czego ok. 450 mln zł zapewniłyby środki POIiŚ. Ostatecznie, po przetargach, w których osiągnięto ceny niższe, niż w szacunkach wartości projektów unijnych, łączne unijne dofinansowanie wynosi – według poniedziałkowej informacji Krupy - ok. 330 mln zł (całkowity koszt inwestycji w Piotrowicach wyniósł natomiast według Krupy ok. 100 mln zł).

Wykonawcą inwestycji w Piotrowicach, na podstawie umowy o wartości 73,4 mln zł, było konsorcjum IMB Podbeskidzie z Bielska-Białej i M-Silnice z Pardubic. Prace w Giszowcu wykonuje natomiast konsorcjum firm NDI i Balzola (z ceną 247,4 mln zł). Prace w Giszowcu są opóźnione: ich zakończenie przewidywane jest obecnie na II kw. 2022 r.

 

(PAP)

Mid 21412074

Poprzedni artykuł

Następny artykuł

1 o

katowice

Wspaniałe powietrze!

PM10: 16.2µg/m3 PM2.5: 14.1µg/m3