Ghost kitchen: chwilowy trend w gastronomii czy przyszłość branży?

Ghost kitchen

Redakcja

5 sierpnia 2021

Choć ten termin może brzmieć jak tytuł odcinka z Black Mirror, w Stanach Zjednoczonych prężnie działa już ponad 1500 lokali typu ghost kitchen. Czym jest zatem wirtualna restauracja i czy rzeczywiście ma szansę podbić rynek restauratorski na wielka skalę? Ghost kitchen, Dark kitchen, Cloud kitchen, Virtual kitchen…

Między innymi pod takimi nazwami kryje się właśnie koncept prowadzenia lokalu wyłącznie na wynos. Pomysł powstał w USA, ale prężnie rozwija się również i w Europie. Wynajmowaną powierzchnię zajmuje wyłącznie kuchnia, a kontakt z klientem odbywa się przez platformy internetowe lub telefon (obsługiwany również przez boty głosowe). Taka forma umożliwia prowadzenie kilku rodzajów kuchni pod jednym dachem, co skutkuje dotarciem do większej liczby klientów. Ghost kitchen to także znacznie lepsza wydajność pracy i brak konieczności skupiania się na serwowaniu dań na miejscu. Podczas gdy tradycyjne restauracje konkurują między sobą lokalizacją, wnętrzem czy jakością obsługi, wirtualne alternatywy walczyć mogą jakością jedzenia oraz marketingiem.

Restauracja odporna na obostrzenia 

Od początku trwania pandemii restauracje nie mają łatwo: jeśli nie całkowite zamknięcie, to ograniczenia liczby gości, czy serwowanie dań wyłącznie na zewnątrz. Tylko w Warszawie straty restauratorów z powodu lockdownów zostały oszacowane na około 78 milionów złotych. Wiele lokali nie przystosowało się do zmian i całkowicie się zamknęło, nie serwując dań nawet na wynos. Brak obniżek czynszów lokali w atrakcyjnych lokalizacjach dodatkowo utrudniał pozostanie na rynku. Wirtualna restauracja nie dość, że nie musi znajdować się w popularnej okolicy, zatrudnia tylko niezbędnych pracowników: kucharzy. Przy odrobinie technologii można stworzyć restaurację zautomatyzowaną, w której zamówienie odbierze aplikacja lub bot do rozmowy. Obecna sytuacja na świecie spowodowała duży wzrost zamówień jedzenia online: co 4 Polak, korzysta z tej możliwości, głównie z przedziału 18-29 lat. 

Tak wygląda przyszłość

Zdaniem ekspertów ghost kitchens mają szansę stać się bardzo ważnym segmentem rynku delivery. Już teraz powstają całe sieci wirtualnych lokali oraz franczyzy, serwujące dania wyłącznie na wynos. Coraz więcej istniejących już restauracji decyduje się na otworzenie w swoim zapleczu drugiej marki, stworzonej tylko wirtualnie. W internecie znajdziemy również firmy oferujące usługi zakładania oraz zarządzania ghost kitchen. Świat wirtualnych restauracji wkracza także na polski rynek, śmiało konkurując z tradycyjnymi restauratorami. Można więc stwierdzić, że będzie powstawać coraz więcej takich rozwiązań i warto je obserwować. 

 

materiał prasowy

Poprzedni artykuł

Następny artykuł

4 o

katowice

Wspaniałe powietrze!

PM10: 3.4µg/m3 PM2.5: 3.0µg/m3