Najkorzystniejszą ofertę w przetargu na zaprojektowanie liczącego 7,6 km odcinka obwodnicy Zawiercia w ciągu drogi nr 78 wybrała GDDKiA. W grudniu ub. roku Dyrekcja zamówiła projekt i budowę dłuższego odcinka obwodnicy tego miasta (i pobliskiej Poręby) – o długości 16,7 km.
Planowane przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad obejście Zawiercia (oraz sąsiedniej Poręby) o długości 24,3 km ma być nowym dwujezdniowym odcinkiem drogi krajowej nr 78, łączącym się ze zbudowaną w poprzednich latach dwujezdniową obwodnicą Siewierza. Realizację inwestycji założono na lata 2019-2023.
Czytaj także: ogromny korek w centrum Zawiercia, który to już raz?!
Pod tym kątem GDDKiA ogłosiła pod koniec ub. roku dwa odrębne postępowania na zaprojektowanie i budowę dwóch odcinków przyszłej obwodnicy. Choć pierwotnie zakładano budowę tej trasy w przekroju jednojezdniowym, ostatecznie zdecydowano, aby zamówić ją w postaci dwóch jezdni po dwa pasy ruchu.
Według informacji GDDKiA - po planowanym jeszcze na styczeń zawarciu umowy - wykonawca będzie miał 17 miesięcy na wykonanie dokumentacji projektowej i uzyskanie potrzebnych decyzji administracyjnych. Potem na 7 miesięcy zaplanowano procedurę przetargową oraz na 88 miesięcy – nadzór autorski na wykonanie robót (w tym 60-miesięczny okres rękojmi).
Nowa obwodnica Zawiercia i Poręby połączy się z oddaną do użytku w 2010 r. dwujezdniową obwodnicą Siewierza w ciągu DK78. Tamta inwestycja umożliwiła wyprowadzenie ciężkiego ruchu tranzytowego z ciasnych ulic i ze ścisłego centrum miasta położonego między Katowicami a Częstochową i przeciętego drogą krajową nr 1.
Droga krajowa nr 78 na tym odcinku prowadzi z Górnego Śląska w kierunku Kielc. Między Tarnowskimi Górami i Siewierzem przebiega w bezpośrednim sąsiedztwie portu lotniczego Katowice w Pyrzowicach, a także węzła A1 i ekspresowej trasy S1 wiodącej do granicy ze Słowacją w Zwardoniu.(PAP)
Foto: GDDKiA