Umowę na budowę węzła przesiadkowego przy przystanku kolejowym Dąbrowa Górnicza Gołonóg podpisały we wtorek dąbrowski samorząd i spółka PKP PLK. Wraz z infrastrukturą przesiadkową, przebudowane mają zostać m.in. układ torów i okoliczne drogi; powstać ma też tunel zamiast przejazdu.
Chcemy, aby Krajowy Program Kolejowy służył polskiej kolei, ale przecież polska kolej nie znajduje się w jakimś wyabstrahowanym otoczeniu, ale w naszym kraju i ma jednocześnie służyć społecznościom lokalnym”
Jak zaznaczył, podobne inicjatywy, jak w Dąbrowie Górniczej - wypracowane w dialogu przy udziale samorządu, posłów, zarządcy infrastruktury, a także ministerstwa infrastruktury – są uważane w resorcie za modelowe: wspólne i dobre dla wszystkich.
W Dąbrowie Górniczej dokonują się wielkie zmiany. Mają znaczenie nie tylko dla miasta, ale wkomponowują się też w rozwój regionu. Połączyliśmy siły z PKP PLK, które są przychylne tej inwestycji, pozyskaliśmy unijne wsparcie, dzięki pomocy posła Roberta Warwasa i ministra Andrzeja Bittela możemy realizować ten projekt. Wierzę, że oprócz infrastruktury drogowej i kolejowej, wkrótce dołączą też modernizacje budynków dworcowych.”
„Tego typu inicjatywy, jak ta w Dąbrowie Górniczej poprawiają dostępność do transportu zbiorowego, transportu kolejowego, realizują bliski nam cel przyciągnięcia pasażera do polskiej kolei – po to, aby korzystał z jej usług, mógł komfortowo przemieszczać się pociągami, w integracji z transportem autobusowym i ruchem drogowym, bo to musi być pewien system. Plus poprawa bezpieczeństwa, bo każda eliminacja przejazdu drogowo-kolejowego w poziomie szyn to poprawa bezpieczeństwa dla wszystkich” – zaznaczył Bittel.
Prezydent Dąbrowy Górniczej Marcin Bazylak oraz prezes spółki PKP Polskie Linie Kolejowe Ireneusz Merchel podkreślali, że inwestycja w Gołonogu to część wspólnego projektu miasta i zarządcy kolejowej infrastruktury, realizowanego od trzech lat.
– Budowa centrów przesiadkowych wspólnie z koleją, to jedno z najważniejszych zadań na najbliższe lata. Uważam, że zrewolucjonizują sposób przemieszczania się w naszym mieście. Po centrum miasta przyszedł czas na centrum przesiadkowe w Gołonogu.”
W Gołonogu przewidziano budowę do końca 2022 r. centrum przesiadkowego wraz z likwidacją przejazdu kolejowego, który zostanie zastąpiony tunelem. Planowane jest przejście podziemne łączące budynek dworca z peronami oraz (w przyszłości) parkingami w rejonie ul. Piecucha i Parkowej. Przebudowane zostaną tory i perony. Wykonawcą została spółka Nowak-Mosty.(PAP)Fot. UM DG