Dwutygodniowe testy pierwszego zmodyfikowanego autobusu o napędzie hybrydowym gazowo-elektrycznym - rozpoczyna Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Częstochowie.
W toku rozpoczętej na przełomie 2015 i 2016 r. eksploatacji autobusów z niestosowanymi dotąd, prototypowymi rozwiązaniami ujawniło się wiele problemów, przede wszystkim konstrukcyjnych. Po serii awarii gazowe hybrydy zostały wycofane z ruchu, a samorządowa spółka z Częstochowy weszła w spory – m.in. z NFOŚiGW ws. rozliczenia dofinansowania.
Jak wynika z poniedziałkowej informacji częstochowskiego samorządu, obecne modyfikacje pierwszego z pojazdów to efekt współpracy miejscowego MPK z firmą Autosan z Sanoka. Zmiany w układzie technicznym i ustawieniach gazowych hybryd mają pozwolić na bardziej komfortowe i bezpieczne ich eksploatowanie.
„Pierwotny producent nie do końca sprostał wyzwaniu, ale było to zadanie bardzo trudne, bo technologicznie jest to autobus ultranowoczesny. Dzięki naszemu doświadczeniu i dobrej współpracy z Częstochową udało się zaingerować w jego mechanikę w taki sposób, że ten pojazd będzie na miarę oczekiwań” - uznał cytowany w informacji MPK prezes Autosana Eugeniusz Szymonik.
Czytaj także: Młodzi napiszą "Listy dla Ziemi" o problemach ochrony środowiska
Jak wyjaśnił Szymonik, podstawową modyfikacją jest zamiana dotychczasowych superkondensatorów na specjalne akumulatory.
„Na razie zmiany opracowaliśmy wspólnie w zakresie krótkich autobusów. Pracujemy też nad koncepcją zmian przegubowców. Autobusy będą ciche, ekologiczne i bezpieczne – takie, jakich oczekiwali i oczekują pasażerowie” - zadeklarował Sikora.
Jeżeli testy pierwszego autobusu po zmianach wypadną pomyślnie, będzie on mógł wyjechać na trasy z pasażerami latem br. Po testach określone zostaną też ostateczne jednostkowe koszty modyfikacji. Potem przerabiane mają być kolejne wozy, jakich MPK ma łącznie 39 (jeden spłonął). Ważne pozostają ich dotychczasowe homologacje i dopuszczenia do ruchu. (PAP)
Foto: UM Częstochowa