Katowice
Będzin
Bieruń
Bobrowniki
Bojszowy
Bytom
Chełm Śląski
Chorzów
Czeladź
Dąbrowa Górnicza
Gierałtowice
Gliwice
Imielin
Katowice
Knurów
Kobiór
Lędziny
Łaziska Górne
Mierzęcice
Mikołów
Mysłowice
Ożarowice
Piekary Śląskie
Pilchowice
Psary
Pyskowice
Radzionków
Ruda Śląska
Rudziniec
Siemianowice Śląskie
Siewierz
Sławków
Sosnowiec
Sośnicowice
Świerklaniec
Świętochłowice
Tarnowskie Góry
Tychy
Wojkowice
Wyry
Zabrze
Zbrosławice
-5 °C
AAA

Częstochowa: MPK podpisało z Autosanem umowę na dostawę 15 autobusów elektrycznych

#EkoSilesia
Do końca br. firma Autosan dostarczy Miejskiemu Przedsiębiorstwu Komunikacyjnemu w Częstochowie (MPK) 15 autobusów elektrycznych. Za wyprodukowanie dwunastometrowych pojazdów wraz z infrastrukturą do ładowania oraz siedmioletni najem autobusów Autosan otrzyma prawie 49 mln zł brutto.

W czwartek w siedzibie MZK przedstawiciele wyłonionego w postępowaniu przetargowym dostawcy i przewoźnika podpisali umowę w tej sprawie - podał rzecznik MZK Maciej Hasik.

Prototypowy egzemplarz elektrycznego autobusu Autosana wozi już od dwóch tygodni częstochowskich pasażerów w ramach testów przygotowujących.

„Oprócz przestronnego wnętrza, bogatego wyposażenia i zeroemisyjnego napędu, najbardziej charakterystyczny dla aut będących przedmiotem zamówienia będzie zasięg, jaki osiągną na jednym ładowaniu – a będzie to ok. 240 km. Pozwoli to na eksploatacje nowego taboru na trasach zdecydowanej większości linii MPK”

wskazał Hasik.

Zawarcie umowy na dostawę elektrycznych pojazdów to część programu „Lepsza Komunikacja w Częstochowie”, jest to także realizacja części założeń zatwierdzonej niedawno przez sąd ugody pomiędzy MPK a Narodowym Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Chodzi o zakończenie sporu powstałego po wycofaniu przez MPK z powodu awarii autobusów hybrydowych gazowo-elektrycznych, zakupionych przy wsparciu koordynowanego przez NFOŚiGW programu Gazela.

Fundusz pierwotnie wzywał przewoźnika do zwrotu dotacji. Ostatecznie uzgodniono, że warunkiem ugody będzie uzyskanie efektu ekologicznego w wysokości nie mniejszej niż określona w pierwotnej umowie. Zostanie to osiągnięte poprzez modyfikację i przywrócenie do eksploatacji do końca 2023 r. co najmniej 25 hybryd oraz uzupełnienie taboru MPK o 15 autobusów elektrycznych.

Częstochowski przewoźnik ma trudne doświadczenia z eksploatacją 40 hybryd gazowo-elektrycznych. Z końcem 2014 r. miasto zamówiło nowatorskie hybrydy - po otrzymaniu blisko 66 mln zł z Gazela. Program ten zapewniał 100 proc. dotacji do zakupu wyłącznie takich konstrukcji.

W toku rozpoczętej na przełomie 2015 i 2016 r. eksploatacji autobusów z niestosowanymi dotąd, prototypowymi rozwiązaniami ujawniło się wiele problemów, przede wszystkim konstrukcyjnych. Po serii awarii gazowe hybrydy zostały wycofane z ruchu, a samorządowa spółka z Częstochowy weszła w spory – m.in. z NFOŚiGW ws. rozliczenia dofinansowania, a także z producentem, który następnie ogłosił upadłość.

Zatwierdzona niedawno przez sąd ugoda MPK z NFOŚiGW zakończyła spór ws. dotacji i zwolniła przewoźnika z obowiązku zwrotu całości lub części tych środków. Sąd umorzył też postępowanie prowadzone z powództwa MPK przeciwko NFOŚiGW w związku z wypowiedzeniem pierwotnej umowy przez Fundusz – ze względu na jej niewykonanie. Według wcześniejszych szacunków, gdyby nie doszło do zawarcia ugody, wraz z odsetkami i dodatkowymi opłatami Częstochowa musiałaby oddać ok. 100 mln zł.

Przedstawiciele MPK nie zgadzali się z zarzutami NFOŚiGW, że to oni ponoszą odpowiedzialność za problemy z dostarczonymi autobusami. Według opinii ekspertów, na których powoływało się MPK, doszło do licznych nieprawidłowości w fazie projektowania, produkcji i homologowania pojazdów hybrydowych, jak również w fazie ich serwisowania przez producenta.

Z początkiem czerwca MPK informowało o rozpoczęciu testów pierwszej zmodyfikowanej - w efekcie współpracy z Autosanem - hybrydy. Zmiany w układzie technicznym i ustawieniach pojazdów mają pozwolić na bardziej komfortowe i bezpieczne ich eksploatowanie. Jedną z nich jest zamiana dotychczasowych superkondensatorów na specjalne akumulatory.

Gdy w poprzednich miesiącach MPK prowadziło przetarg na siedmioletni najem 15 fabrycznie nowych 12-metrowych autobusów elektrycznych wraz z infrastrukturą ładowania (8 ładowarek), w zamówieniu z budżetem określonym na 36 mln zł brutto zgłosił się tylko Autosan, proponując cenę 48,8 mln zł brutto.

Autosan jest jedną z najstarszych polskich fabryk, działającą od blisko 190 lat. W 2016 r. zakład przejęło konsorcjum spółek PIT-RADWAR i Huta Stalowa Wola, należących do Polskiej Grupy Zbrojeniowej. Firma zatrudnia ponad 370 osób.(PAP)

foto: MPK Częstochowa


Komentarze