Centrum przesiadkowe w Bieruniu już prawie gotowe

DSC 6861

Redakcja

14 listopada 2021

Centrum przesiadkowe w Bieruniu (etap I) jest prawie gotowe. Trwają procedury odbiorowe oraz formalności związane z przekazaniem części pomieszczeń PKP S.A. Oficjalne otwarcie odnowionego obiektu planowane jest na początek przyszłego roku.

Centrum Przesiadkowe w Bieruniu to nie tylko budynek dworca, ale również między innymi nowoczesna rowerownia (bike&ride), która umożliwia bezpieczne zostawienia roweru lub innego jednośladu, którym mieszkańcy dojadą na dworzec.  

Inwestycja realizowana była w formule ZAPROJEKTUJ - WYBUDUJ przez konsorcjum firm: Przedsiębiorstwo Budowlane Mazur Sp. z.o.o Sp.k. oraz Firma Budowlana MAZUR Sławomir Mazur. Koszt inwestycji to 6 789 600,00 zł.

 

Zakres prac budowlanych obejmował m.in.:

-Zmianę sposobu użytkowania części budynków zapewniającą: miejsce obsługi podróżnych, czytelnię z wydzielonym miejscem do ładowania telefonów komórkowych i tabletów w sposób tradycyjny (porty USB) i indukcyjnie, kasy biletowe lub automaty, w których można zakupić bilet (umożliwiające płatność e-kartą), zaplecze socjalne

-Modernizację stanu technicznego budynków (w tym odwodnienie, naprawa pokryć dachowych, termomodernizacja, remonty stropów)

-Dostosowanie budynków do obowiązujących przepisów prawa budowlanego i warunków technicznych (w tym budowa nowej klatki schodowej i windy osobowej)

-Modernizację instalacji wraz z przyłączami

-Budowę kotłowni gazowej oraz nowej niskotemperaturowej instalacji c.o.

-Budowę instalacji wentylacyjnej z odzyskiem ciepła (rekuperacja)

-Modernizację oświetlenia na energooszczędne wewnątrz budynków i na zewnątrz (place, dojścia i budynki)

-Modernizację walorów estetycznych

-Budowę systemu monitoringu (kamery stałopozycyjne i inteligentne)

-Dostosowanie budynku do osób niepełnosprawnych, w tym budowa windy osobowej

-Modernizację zagospodarowania terenu dostosowaną do planowanych prac drogowych i infrastrukturalnych oraz połączenie terenu z istniejącą siecią komunikacji publicznej -kolejowej, autobusowej, drogowej, rowerowe szlakami pieszymi (istniejące i planowane ciągi pieszo - rowerowe) umożliwiające dojazd do centrum przesiadkowego.

-Uporządkowanie i nasadzenie zieleni

-Modernizację przejść dla pieszych

-Utworzenie miejsc parkingowych

-Modernizację i budowę dojazdów

-Budowę i przebudowę liniowej i punktowej infrastruktury transportu zbiorowego: budowę przystanku komunikacji - pętla autobusowa (zatoka) oraz zadaszona wiata przystankowa dla oczekujących na środek komunikacji

-Budowę parkingu rowerowego Bike&Ride złożonego z dwóch części - otwartej (stojaki dla rowerów) i zadaszonej (wraz ze stacją naprawy rowerów)

-Modernizację zadaszenia przejścia na perony będącego w bezpośredniej bliskości z budynkiem dworca PKP

-Budowę małej architektury

 -Dostosowanie przejścia podziemnego do potrzeb osób niepełnosprawnych poprzez zamontowanie trzech platform oraz monitoringu.

Przebudowa dworca kolejowego to ostatnie z zadań realizowanych w ramach wieloetapowego projektu pn. „Kompleksowa strategia niskoemisyjna przeciwdziałająca zmianom klimatu na terenie gminy Bieruń obejmująca budowę dwóch zintegrowanych centrów przesiadkowych w dzielnicy Bieruń Nowy i Bieruń Stary - etap I”. Miasto Bieruń pozyskało na jego realizację 7 641 567,58 zł. dofinansowania z Regionalnego Programu Operacyj-nego Województwa Śląskiego na lata 2014-2020.

Warto dodać, że dodatkowo wkład własny Gminy Bieruń na remont budynku dworca kolejowego dofinansowany został przez Rządowy Fundusz Inwestycji Lokalnych (#TarczaDlaSamorządów) kwotą 1 134 527,00 zł.

Źródło: UM Bieruń

DSC 6852

Poprzedni artykuł

Następny artykuł

8 o

katowice

Wspaniałe powietrze!

PM10: 1.4µg/m3 PM2.5: 1.1µg/m3