Katowice
Będzin
Bieruń
Bobrowniki
Bojszowy
Bytom
Chełm Śląski
Chorzów
Czeladź
Dąbrowa Górnicza
Gierałtowice
Gliwice
Imielin
Katowice
Knurów
Kobiór
Lędziny
Łaziska Górne
Mierzęcice
Mikołów
Mysłowice
Ożarowice
Piekary Śląskie
Pilchowice
Psary
Pyskowice
Radzionków
Ruda Śląska
Rudziniec
Siemianowice Śląskie
Siewierz
Sławków
Sosnowiec
Sośnicowice
Świerklaniec
Świętochłowice
Tarnowskie Góry
Tychy
Wojkowice
Wyry
Zabrze
Zbrosławice
0 °C
AAA

Będzie rozbudowa kolei na trasie Katowice - Będzin!

Wiadomości
Ogłoszenie przetargów na remonty i rozbudowę odcinków linii kolejowych na odcinku od Będzina do Katowic Ligoty, dzięki którym m.in. samorządy Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii chcą znacznie zwiększyć ruch aglomeracyjny, jest planowane w 2021 r. - podała spółka PKP PLK.

Zarządca kolejowej infrastruktury zastrzega, że ogłoszenie przetargów na wykonanie prac jest uzależnione od dostępności środków z nowej perspektywy europejskiej.

Chodzi o przedsięwzięcie PKP PLK pod nazwą: „Prace na podstawowych ciągach pasażerskich na obszarze Śląska, etap I: linia E65 na odc. Będzin - Katowice - Tychy - Czechowice Dziedzice – Zebrzydowice”.

Zostało ono pierwotnie przygotowane pod kątem unijnego instrumentu finansowego Łącząc Europę (CEF – Connecting Europe Facility) na lata 2014-20. Jednak finansowanie z tego źródła wystarczyło na wsparcie części prac w terenie w południowej części regionu (przebudowywany obecnie odcinek Most Wisła – Czechowice-Dziedzice - Zabrzeg) oraz na przygotowanie dokumentacji dla pozostałych odcinków.
 

W czwartek prezes PKP PLK Ireneusz Merchel poinformował, że spółka w 2021 r. zamierza ogłosić przetargi na roboty budowlane w ramach Krajowego Programu Kolejowego oraz nowej perspektywy unijnej o wartości ok. 16 mld zł – za 4 mld zł w I półroczu i za 12 mld zł w II - pod warunkiem, że od połowy przyszłego roku dostępne będą środki unijne z nowej perspektywy.

W zestawieniu przetargów PLK planowanych na II półrocze w 2021 r. znalazły się wszystkie odcinki linii E65 w woj. śląskim, dla których w obecnej perspektywie przygotowano dokumentację projektową. Chodzi o odcinki Tychy - Most Wisła i Zabrzeg – Zebrzydowice oraz znajdujące się na terenie Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii odcinki Będzin – Katowice Szopienice Południowe oraz Katowice Szopienice Południowe – Katowice – Katowice.

W poprzednich latach samorządowcy z regionu – zarówno ze szczebla samorządów lokalnych, które zrzeszają się w Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii, jak i ze szczebla wojewódzkiego – deklarowali potrzebę znacznej rozbudowy transportu kolejowego w regionie. Akcentowali jednak, że na przeszkodzie stoi znacznie ograniczona przepustowość linii kolejowych, szczególnie na odcinku Będzin – Katowice Ligota.
 

Wobec tych planów PLK przygotowała projekt rozbudowy linii E65 w centralnej części woj. śląskiego, pod kątem m.in. tworzenia tam przez GZM Kolei Metropolitalnej. Zgodnie ze specyfikacją, na podstawie której powstała dokumentacja, dla zwiększenia przepustowości między Będzinem a Katowicami Szopienicami Płd. zaprojektowano zmianę układu dwutorowego na czterotorowy na odcinku Będzin – Sosnowiec Główny oraz układu dwutorowego na pięciotorowy na odcinku Sosnowiec Gł. – Szopienice Płd.

Według wcześniejszych informacji PLK na etapie prac koncepcyjnych poza rozbudową tej linii rozważano m.in. budowę nowych peronów pod kątem ruchu aglomeracyjnego w Sosnowcu i Szopienicach Płd., a także budowę nowego przystanku Katowice Morawa.

Projektowana przebudowa odcinka Katowice Szopienice Płd. - Katowice – Katowice Piotrowice obejmuje m.in. zmianę układu dwutorowego na czterotorowy od Katowic Szopienic Płd. do Katowic Ligoty wraz z wyjazdem w kierunku Chorzowa Batorego. Obok rozbudowy linii analizy dotyczyły nowego przystanku Katowice Damrota.

W pierwszej połowie tego roku PLK prowadziły też postępowanie, aby zamówić dokumentację studialną dla rozbudowy dalszego odcinka linii z Katowic, który ma wykorzystywać Kolej Metropolitalna – od Katowic Ligoty do Tychów. Także tam chodzi m.in. o budowę dwóch nowych torów dla przewozów aglomeracyjnych. W skład tego opracowania ma wejść studium wykonalności.

Podobną dokumentację przedprojektową PLK zamówiły 9 października br. dla odcinka Będzin - Zawiercie. Ma ona opisywać możliwości modernizacji oraz dobudowy dodatkowych torów pod kątem ruchu aglomeracyjnego na trasie Katowice – Będzin – Zawiercie, a także separacji ruchu pasażerskiego i towarowego na odcinku Dąbrowa Górnicza Ząbkowice – Zawiercie. Termin realizacji tych prac studialnych planowany jest na lata 2020-2022.(PAP)


Komentarze