Katowice
Będzin
Bieruń
Bobrowniki
Bojszowy
Bytom
Chełm Śląski
Chorzów
Czeladź
Dąbrowa Górnicza
Gierałtowice
Gliwice
Imielin
Katowice
Knurów
Kobiór
Lędziny
Łaziska Górne
Mierzęcice
Mikołów
Mysłowice
Ożarowice
Piekary Śląskie
Pilchowice
Psary
Pyskowice
Radzionków
Ruda Śląska
Rudziniec
Siemianowice Śląskie
Siewierz
Sławków
Sosnowiec
Sośnicowice
Świerklaniec
Świętochłowice
Tarnowskie Góry
Tychy
Wojkowice
Wyry
Zabrze
Zbrosławice
-1 °C
AAA

A1 od Częstochowy do 2022 roku. 300 mln Euro z EBI [FOTO]

Wiadomości
To już ostatni odcinek A1, na ukończenie którego kierowcy czekają z utęsknieniem i przerażeniem jednocześnie. Odcinek pomiędzy Częstochową a Tuszynem zostanie wybudowany do 2022 roku, dzięki pieniądzom jakie Bank Gospodarstwa Krajowego otrzyma z Europejskiego Banku Inwestycyjnego.

Jest niestety i fatalna informacja dla kierowców. Odcinek A1 to tak naprawdę obecna gierkówka. Przebudowa DK1 na A1 to 4 lata korków i jazdy jednym pasem na Warszawę oraz w przeciwnym kierunku.  

W sumie 300 mln Euro w ramach specjalnego kredytu trafi do Krajowego Funduszu Drogowego. To z niego pieniądze trafiają na konkretne inwestycje drogowe w kraju.

Odcinek autostrady A1, dla którego zawarto właśnie umowę kredytową, to ostatni fragment tej trasy, skierowany do realizacji przez obecny rząd w 2017 r. A1 pomiędzy Tuszynem koło Łodzi a Częstochową, o długości 81 km i wartości przekraczającej 3,5 mld zł, jest brakującym elementem łączącym cały układ sieci autostrad i dróg ekspresowych w Polsce. To kluczowy odcinek z punktu widzenia budowy spójnej sieci dróg szybkiego ruchu, która jest jednym z najważniejszych priorytetów obecnego rządu. Ukończenie całego korytarza autostrady A1 jest planowane do 2022 r.”

powiedział wiceminister infrastruktury Rafał Weber

A1 to fragment transeuropejskiego korytarza transportowego Bałtyk – Adriatyk. Docelowo na terenie Polski trasa będzie miała prawie 570 km długości i połączy Trójmiasto, Toruń, Łódź, Częstochowę oraz Górny Śląsk z granicą państwa. Po jej ukończeniu przejazd z trójmiejskich portów do południowej granicy z Czechami skróci się do ok. 5 godzin. Trasa poprawi nie tylko komfort podróży, ale zwiększy również poziom bezpieczeństwa ruchu drogowego.

Kredyt jest częścią współpracy BGK z EBI przy finansowaniu inwestycji drogowych. Od 2005 roku EBI udzielił na rzecz KFD 35 kredytów na łączną kwotę ok. 13,2 mld euro.

Od 2004 roku, czyli od 15 lat, budowa praktycznie wszystkich dróg krajowych w Polsce, w tym autostrad, dróg ekspresowych czy obwodnic miast, powstaje z udziałem środków Krajowego Funduszu Drogowego zarządzanego przez Bank Gospodarstwa Krajowego. Przez te 15 lat łączne wydatki KFD na budowę dróg w Polsce wyniosły 144 mld złotych, co przełożyło się na współfinansowanie budowy ponad 1 200 km odcinków autostrad i 1 900 km odcinków dróg ekspresowych.”

powiedział wiceprezes zarządu BGK Włodzimierz Kocon

Europejski Bank Inwestycyjny jest instytucją Unii Europejskiej udzielającą kredytów długoterminowych, której udziałowcami są państwa członkowskie.

Foto: Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad


Komentarze