Katowice stawiają na zrównoważony transport

Row

Redakcja

15 lutego 2020

Rozpoczęły się prace nad zapowiadanym już połączeniem rowerowym Centrum Przesiadkowego Ligota z ul. Medyków. W ramach inwestycji wartej milion złotych powstaje droga rowerowa o długości około 1,5 km, a także nowe miejsca postojowe.

- Budowa drogi rowerowej łączącej Centrum Przesiadkowe Ligota z ul. Medyków to ważne połączenie rowerowe, które od początku w tym rejonie było planowane i oczekiwane przez wielu mieszkańców. Rower w Katowicach traktowany jest także jako środek transportu, dlatego zależy nam na rozwoju sieci dróg rowerowych, w tym istotne są połączenia rowerowe z centrami przesiadkowym. Wybrany wariant realizacji połączenia rowerowego w tym rejonie jest opcją najbezpieczniejszą dla rowerzystów – ograniczamy przejazdy przez jezdnie – wyjaśnia Ewa Lipka, rzecznik prasowy urzędu miasta i dodaje, że wybrano wariant, który z jednej strony jest bezpieczniejszy, z drugiej pozwala uchronić zieleń. Gdybyśmy przeszli z realizacją drogi rowerowej na drugą stronę ul. Panewnickiej,  to oprócz dwukrotnego jej przekraczania zniszczylibyśmy nowo utworzone zieleńce wykonane przez miasto na wniosek dużej grupy mieszkańców.

Wariant ten zmienia jednak układ dotychczasowego zaplecza parkingowego wzdłuż ul. Panewnickiej. Dlatego znając potrzeby parkingowe mieszkańców i przedsiębiorców w tym rejonie, już w ubiegłym roku Miasto wyprzedzająco utworzyło  na ul. Świdnickiej 8 nowych miejsc postojowych.

- Realizacja inwestycji wymaga likwidacji kilku miejsc parkingowych wzdłuż ul. Panewnickiej, natomiast w efekcie podjętych działań docelowo będziemy mieć w tym rejonie zarówno nową drogę rowerową, jak również zwiększy się bilans miejsc parkingowych – dodaje rzecznik.

Część miejsc wzdłuż ulicy Panewnickiej zostanie zlikwidowana, natomiast MZUiM Katowice utworzy 10 dodatkowych miejsc wzdłuż ul. Świdnickiej - w tym wyznaczy miejsce dla zaopatrzenia uwzględniając potrzeby przedsiębiorców oraz miejsce dla osób niepełnosprawnych. W chwili obecnej mamy w tym rejonie łącznie 19 miejsc. Po likwidacji pozostanie 8 wzdłuż ul. Panewnickiej i 8 dotychczasowych na ul. Świdnickiej. Ponadto MZUiM na ul. Świdnickiej utworzy 8 miejsc ogólnodostępnych, 1 dla zaopatrzenie, 1 dla niepełnosprawnych, czyli łącznie po realizacji inwestycji będzie ich 26. Reasumując, po zakończeniu inwestycji powstanie nowe połączenie rowerowe, a także zwiększy się liczba miejsc postojowych w stosunku do stanu obecnego o 7 ogólnodostępnych miejsc postojowych.

Zakończenie inwestycji – jeśli warunki pogodowe pozwolą – planowane jest do końca kwietnia. Wpisuje się ona w tworzenie tzw. transportu zrównoważonego w mieście.

Transport zrównoważony to ten przyjazny zarówno dla pieszych, kierowców, rowerzystów, ale i pasażerów komunikacji publicznej. Katowice aktualnie realizują kilka dużych, i kilkadziesiąt mniejszych, inwestycji w tym zakresie. Komunikacyjna rewolucja w stolicy Górnego Śląska trwa w najlepsze, a jej ważną częścią jest budowa centrów przesiadkowych. Ich realizacja oznacza szereg korzyści. Najważniejsza z nich to możliwość szybkiego dojazdu do centrum miasta i zaoszczędzenia czasu oraz mniejsze koszty paliwa. Dodatkowo, węzły przesiadkowe, nowe drogi rowerowe, tabor autobusowy i tramwajowy stają się zachętą do rezygnacji z podróży samochodem, a mniej pojazdów na drogach to zmniejszy hałas i emisja spalin oraz korki – mówi Marcin Krupa, prezydent Katowic.

Poprzedni artykuł

Następny artykuł

4 o

katowice

Wspaniałe powietrze!

PM10: 8.9µg/m3 PM2.5: 7.7µg/m3