Katowice
Będzin
Bieruń
Bobrowniki
Bojszowy
Bytom
Chełm Śląski
Chorzów
Czeladź
Dąbrowa Górnicza
Gierałtowice
Gliwice
Imielin
Katowice
Knurów
Kobiór
Lędziny
Łaziska Górne
Mierzęcice
Mikołów
Mysłowice
Ożarowice
Piekary Śląskie
Pilchowice
Psary
Pyskowice
Radzionków
Ruda Śląska
Rudziniec
Siemianowice Śląskie
Siewierz
Sławków
Sosnowiec
Sośnicowice
Świerklaniec
Świętochłowice
Tarnowskie Góry
Tychy
Wojkowice
Wyry
Zabrze
Zbrosławice
10 °C
AAA

Katowiczanie coraz częściej wybierają rower. Wiemy gdzie powstaną nowe drogi rowerowe

Liczba wypożyczeń w systemie roweru miejskiego jest już większa niż w całym poprzednim sezonie. Do tego dochodzi realizacja nowych dróg rowerowych oraz przetargi na kolejne. W Katowicach rower staje się coraz bardziej popularnym środkiem transportu.

-Korzystanie z rowerów – czy to wypożyczonych, czy prywatnych – jest działaniem nie tylko na rzecz naszej planety, ale przede wszystkim naszego zdrowia – bo to najczystsza i najzdrowsza forma transportu - mówi Marcin Krupa, prezydent Katowic.

– Wśród mieszkańców Katowic wzrasta popularność roweru jako środka transportu. Świadczy o tym statystyka, po czterech miesiącach działania systemu roweru miejskiego już udało się osiągnąć wynik ponad 132 tys. wypożyczeń. To o 2 tys. więcej niż przez cały ubiegłoroczny sezon – dodaje prezydent.

Uzupełnieniem istniejącej sieci dróg rowerowych w Katowicach będzie infrastruktura, która powstanie przy rozpoczynającej się niebawem rozbudowie układu komunikacyjnego na os. Paderewskiego - w rejonie ul. Sikorskiego i Pułaskiego. Zadanie to podzielone jest na dwie części.

Pierwsza część obejmuje budowę układu drogowego wraz z infrastrukturą dla pieszych i rowerzystów od ul. Granicznej do ul. Szeptyckiego, natomiast w ramach drugiej części zadania powstanie ciąg pieszo–rowerowy na odcinku od ul. Szeptyckiego do ul. Sikorskiego. Łącznie, w ramach zadania powstanie prawie 550 m infrastruktury przyjaznej rowerzystom, która połączy się z istniejącą drogą dla rowerów w rejonie ulic Granicznej oraz Pułaskiego. Termin zakończenia całej inwestycji to IV kwartał przyszłego roku.

W ubiegłym tygodniu Miejski Zarząd Ulic i Mostów ogłosił przetarg na realizację zadania dotyczącego budowy pasów rowerowych wzdłuż ul. Sokolskiej na odcinku od ul. Chorzowskiej do ul. Misjonarzy Oblatów MN. To zadanie wybrane przez mieszkańców do realizacji w ramach budżetu obywatelskiego, które będzie polegało m.in. na zawężeniu ul. Sokolskiej do trzech pasów ruchu i w miejscu wygospodarowanej przestrzeni wytyczeniu pasów rowerowych po obu stronach jezdni. Podobne rozwiązanie funkcjonuje już w przestrzeni miasta, czego przykładem mogą być pasy rowerowe wzdłuż ul. Jankego. Dodatkowo, w ramach zadania na skrzyżowaniu z ul. Morcinka oraz przed skrzyżowaniem z ul. Chorzowską pojawią się śluzy rowerowe. Wybrany w przetargu wykonawca będzie miał 30 dni na realizację tego zadania od momentu przekazania mu placu budowy.

Infrastruktura rowerowa w realizacji

Na początku marca ruszyła budowa drogi rowerowej łączącej ze sobą dwie zabytkowe dzielnice Katowic - Nikiszowiec oraz Giszowiec. Prace budowlane na trasie o długości 2,4 km powinny zakończyć się pod koniec roku, a całkowity koszt tej inwestycji to ok. 4,5 mln zł.

Nowa infrastruktura dla rowerzystów powstaje także w centrum Katowic, gdzie trwa budowa m.in. zjazdu rowerowego pod Rondo im. gen. Ziętka z kierunku Koszutki. Długość drogi dla rowerów budowanej w tym miejscu będzie wynosiła 60 m, jednak połączy ona istniejące już ciągi rowerowe, co pozwoli na dojazd rowerem np. do Parku Śląskiego. Koszt tego przedsięwzięcia, to ok. 3,4 mln zł.

Projektowanie nowych dróg rowerowych

W ostatnim czasie, Katowickie Inwestycje S.A. ogłosiły przetarg na opracowanie dokumentacji projektowych dla trzech kolejnych dróg rowerowych. Wszystkie są realizowane w ramach zadania inwestycyjnego pn. „Katowicka Infrastruktura Rowerowa”. Pierwsza z nich to połączenie ul. Barbary z ul. Kościuszki. Termin opracowania dokumentacji projektowej to 8 miesięcy od daty podpisania umowy. Kolejna część zakłada połączenie ul. Sosnowieckiej z ul. Brynicy oraz trasą rowerową nr 5. Czas na opracowanie dokumentacji projektowej to 11 miesięcy od daty podpisania umowy. Ostatnie zadanie to połączenie rowerowe wzdłuż ul. Francuskiej na odcinku od skrzyżowania z ul. Lotnisko do istniejącej infrastruktury na ul. Damrota z terminem opracowania dokumentacji projektowej 12 miesięcy od daty podpisania umowy.

Rower miejski z wynikiem lepszym niż w całym ubiegłym roku

W zeszłym roku od kwietnia do listopada system łącznie zanotował 130 171 wypożyczeń rowerów. Natomiast w okresie od kwietnia do końca lipca br. odnotowano już ponad 132 tys. wypożyczeń.  W ubiegłym roku, wśród użytkowników byli tacy, którzy bardzo często korzystali z tego środka lokomocji. Rekordzista wypożyczał rower 502 razy. W samym 2021 r. zarejestrowało się ok. 10 tys. użytkowników.

-Wtrwającym sezonie do systemu dopisało się już ponad 12 tys. nowych użytkowników – mówi Paweł Sucheta, przedstawiciel miasta Katowice ds. realizacji polityki rowerowej.