Katowice
Będzin
Bieruń
Bobrowniki
Bojszowy
Bytom
Chełm Śląski
Chorzów
Czeladź
Dąbrowa Górnicza
Gierałtowice
Gliwice
Imielin
Katowice
Knurów
Kobiór
Lędziny
Łaziska Górne
Mierzęcice
Mikołów
Mysłowice
Ożarowice
Piekary Śląskie
Pilchowice
Psary
Pyskowice
Radzionków
Ruda Śląska
Rudziniec
Siemianowice Śląskie
Siewierz
Sławków
Sosnowiec
Sośnicowice
Świerklaniec
Świętochłowice
Tarnowskie Góry
Tychy
Wojkowice
Wyry
Zabrze
Zbrosławice
11 °C
AAA

Centra przesiadkowe i rośliny - Katowice kontra smog

Jednym z czynników zanieczyszczenia powietrza w takich miastach jak Katowice jest duże natężenie w ruchu drogowym. Dlatego władze tego miasta postanowiły coś z tym zrobić. Ponadto zauważyły, że w walce z smogiem największym orężem są... rośliny.

Olbrzymie natężenie w ruchu w centrum Katowic skutkuje wiecznymi korkami oraz zanieczyszczeniem powietrza. Niestety mieszkańcy oraz osoby dojeżdżające do pracy rzadko chcą korzystać z komunikacji publicznej. Jednak władze miasta chcą to zmienić. Pojazdy silnikowe nie dość, że produkują zanieczyszczenia, to jeszcze zużywają tlen, którym oddychamy na co dzień!

Do spalenia 1 litra benzyny potrzeba ponad 11 kg powietrza. Powietrze w kilogramach dość trudno sobie wyobrazić, ale 11 kilogramów to mniej więcej 9,5 metrów sześciennych, czyli 9500 litrów. Dużo to czy mało? Na to pytanie odpowiem za chwilę. Niestety nasze samochody nie spalają 1 litra benzyny na 100 km (choć silniki o takich osiągach już istnieją), tylko kilka litrów. Jeżeli samochód na przejechanie 100 km potrzebuje 7 litrów benzyny, ile potrzebuje do tego powietrza? Niecałych 66 tysięcy litrów.

Głównym projektem, który ma uwolnić centrum Katowic od korków i smogu, jest węzeł przesiadkowy w Brynowie. Powstaje przy pętli tramwajowej, a jego koszt to 63 milionów złotych. Wielokondygnacyjny parking ma pomieścić 400 samochodów, a podziemny 52 pojazdy. Dzięki temu rozwiązaniu osoby dojeżdżający do centrum będą mogli bez problemu przesiąść się do tramwaju lub autobusu.

Podobne centra powstają również przy ul. Sądowej oraz w dzielnicy Zawodzie. Wcześniej ukończono mniejszy projekt przy dworcu PKP w Ligocie. Czy takie inwestycje są potrzebne? - Widzimy co się dzieje na świecie. Każdy z miast odchodzi z transportu indywidualnego na rzecz transportu rzeczowego. Stosując różne metody, na przykład ograniczenie wjazdu do centrum. My krok po kroku to robimy. Nie rewolucyjnie, tylko ewolucyjnie. Jeżeli przyjeżdża się do Katowic, na przykład z południa, to nie po to buduje się centrum przesiadkowe w Brynowie, żeby go ominąć i wjechać do centrum -  ocenił dla S24 Marcin Krupa, prezydent Katowic. Zaznaczył, że węzła przesiadkowe mają pokazać mieszkańcom i gościom, że istnieje alternatywa dla samochodu - To jest takie małe wymuszenie na mieszkańcach i przyjezdnych, aby zastanowili się nad tym: zostawiasz samochód w centrum przesiadkowym, dojeżdżasz do centrum i masz wszystko na wyciągnięcie ręki – dodaje prezydent Katowic.

Obok uwolnienia centrum z samochodów, Katowice stawiają też na naturalne oczyszczanie powietrza. Wystartowała VI edycja projektu grantowego ZIELONA ŁAWECZKA. Dzięki temu projektowi mogą powstać nowe osiedlowe ogródki.

CZYTAJ TAKŻE - Katowiccy kominiarze dbają o nasze zdrowie

Z roku na rok coraz mocniej zdajemy sobie sprawę, jak ważnym elementem miasta jest roślinność. Poza możliwością miłego spędzenia czasu na ławce pod koroną drzew w upalny dzień, zieleń miejska ma inne bardzo ważne zadanie. W dobie nasilających się zmian klimatu, z jakimi mamy do czynienia, a także przy nienajlepszym stanie powietrza, rośliny w miastach odgrywają ważną rolę. Zmniejszają ilość zanieczyszczeń, zapobiegają znacznemu wzrostowi temperatury i osłabiają siłę wiatru.

Do projektu zgłaszają się co najmniej 5-osobowe zespoły sąsiedzkie. Przygotowują one projekt aranżacji danego terenu, a następnie prowadzą spotkania i rozmowy z mieszkańcami swojego osiedla. Po konsultacjach mogą złożyć wniosek, w którym przedstawią swoje pomysły.

Grupa sąsiadów, która wspólnie stworzy projekt zazielenienia wybranego terenu na swoim osiedlu i złoży wniosek, ma szansę na zdobycie grantu w wysokości do 1200 zł i nagrody rzeczowej w postaci ławki parkowej.

Wszystkie projekty będą oceniane przez partnerów merytorycznych konkursu z katedry Architektury Krajobrazu Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie. Wnioski o grant należy składać drogą elektroniczną w terminie do 17 maja br.

 


Komentarze