Katowice
Będzin
Bieruń
Bobrowniki
Bojszowy
Bytom
Chełm Śląski
Chorzów
Czeladź
Dąbrowa Górnicza
Gierałtowice
Gliwice
Imielin
Katowice
Knurów
Kobiór
Lędziny
Łaziska Górne
Mierzęcice
Mikołów
Mysłowice
Ożarowice
Piekary Śląskie
Pilchowice
Psary
Pyskowice
Radzionków
Ruda Śląska
Rudziniec
Siemianowice Śląskie
Siewierz
Sławków
Sosnowiec
Sośnicowice
Świerklaniec
Świętochłowice
Tarnowskie Góry
Tychy
Wojkowice
Wyry
Zabrze
Zbrosławice
0 °C
AAA

PKP PLK przebudowały linię Katowice - Tychy przez Kostuchnę

Wiadomości
Linię kolejową nr 142, łączącą katowicką stację w dzielnicy Ligota, przez dzielnice Murcki i Kostuchna, z pobliskimi Tychami, przebudowała spółka PKP PLK. Połączenie odciąży odcinek głównej trasy E65 z Katowic w stronę Bielska-Białej, przede wszystkim w ruchu towarowym.

O podpisaniu umowy na rewitalizację jednotorowej, zelektryfikowanej linii Katowice Ligota – Katowice Kostuchna – Tychy zarządca kolejowej infrastruktury informował w lutym ub. roku. W środę spółka podała, że ruch pociągów towarowych zostanie tam przywrócony wraz z wprowadzeniem nowego rozkładu jazdy 15 grudnia. Przewiduje się ok. 20 pociągów na dobę.

Celem inwestycji PKP PLK było zwiększenie przepustowości połączenia dla ruchu towarowego oraz odciążenie w ten sposób zatłoczonego przez pociągi pasażerskie odcinka linii nr 139, czyli głównej trasy E65 między Katowicami i Tychami, na terenie Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii.

Prace objęły wymianę na linii nr 142 łącznie 15 km torów. Jak zaznaczyła Katarzyna Głowacka z zespołu prasowego PLK pociągi towarowe będą mogły przejechać odtąd przez katowicki węzeł kolejowy z północy i południa z pominięciem stacji Katowice, głównie przez Katowice Ligotę – Katowice Ochojec – Katowice Murcki – Katowice Kostuchnę – Tychy (po linii nr 142).

„Dzięki temu odciążona będzie linia łącząca Katowice z Tychami (nr 139), czyli będzie mogło pojechać nią więcej pociągów pasażerskich” - wyjaśniła Głowacka.

W ostatnich miesiącach PLK prowadziły prace na różnych fragmentach obwodnicy towarowej GOP, m.in. odcinkach linii kolejowej nr 171, która łączy tzw. posterunek odgałęźny Katowice Panewnik (w rejonie dzielnicy Brynów) ze stacją kolejową Dąbrowa Górnicza Towarowa, przez węzłowe stacje Katowice Muchowiec, Sosnowiec Dańdówka oraz Dąbrowa Górnicza Wschodnia.

Czytaj także: Inwestycja za 370 mln złotych w kolej

Kolejne prace w południowej i wschodniej części obszaru określanego PLK jako Górnośląski Okręg Przemysłowy objęły modernizację linii kolejowej nr 62 Sosnowiec – Tunel na terenie na odcinku Dąbrowa Górnicza Strzemieszyce – Dąbrowa Górnicza Wschodnia i modernizację stacji Sławków (zakończono już prace na odcinku Sosnowiec Główny – Dabrowa Górnicza Strzemieszyce).

Na początku br. spółka podpisała umowę na rewitalizację odcinków Bytom – Zabrze Biskupice – Maciejów oraz Dorota – Mysłowice Brzezinka.

Obecnie w woj. śląskim zarządca kolejowej infrastruktury prowadzi też inwestycje pod kątem przewozów towarowych m.in na liniach: Toszek Północ – Rudziniec Gliwicki – Stare Koźle oraz Wyczerpy (Częstochowa) – Chorzew Siemkowice. Trwa ponowne postępowanie na modernizację śląskiego odcinka linii nr 131 Chorzów Batory – Nakło Śląskie (tzw. magistrali węglowej). Niedawno zakończyła się modernizacja połączenia Chybie – Żory – Rybnik – Nędza.(PAP)


Komentarze