Katowice
Będzin
Bieruń
Bobrowniki
Bojszowy
Bytom
Chełm Śląski
Chorzów
Czeladź
Dąbrowa Górnicza
Gierałtowice
Gliwice
Imielin
Katowice
Knurów
Kobiór
Lędziny
Łaziska Górne
Mierzęcice
Mikołów
Mysłowice
Ożarowice
Piekary Śląskie
Pilchowice
Psary
Pyskowice
Radzionków
Ruda Śląska
Rudziniec
Siemianowice Śląskie
Siewierz
Sławków
Sosnowiec
Sośnicowice
Świerklaniec
Świętochłowice
Tarnowskie Góry
Tychy
Wojkowice
Wyry
Zabrze
Zbrosławice
-1 °C
AAA

Katowice: Będą bezpłatne przejazdy między dworcem kolejowym i autobusowym

Wiadomości
Zakończyła się budowa dworca autobusowego Sądowa, trwają procedury związane z odbiorem - podał w czwartek prezydent Katowic Marcin Krupa. Zapowiedział, że przejazd autobusami miejskimi między dworcem Sądowa a oddalonym o kilkaset metrów dworcem kolejowym będzie... bezpłatny.

Chodzi o jedno z trzech budowanych obecnie centrów przesiadkowych w Katowicach, mieszczące przede wszystkim międzymiastowy dworzec autobusowy. Umowę na budowę węzła Sądowa miasto podpisało w lutym 2018 r.

Czytaj także: Podatkiem w autobusy i tramwaje? Na razie zapłaci Metropolia

Jak poinformował w czwartkowej rozmowie na antenie Radia Katowice Krupa, prace budowlane już tam się zakończyły. „Teraz jesteśmy w trakcie odbiorów; niestety odbiory trwają - to m.in. sprawdzenie wykonanych prac pod kątem bezpieczeństwa. Jeżeli chodzi o wyposażenie, wszystko jest już dograne” - zapewnił.

Zaznaczył, że w trakcie realizacji zlecono prace dodatkowe. „Aby wygląd tego dworca był porządny, ładny, zlecaliśmy parę rzeczy. Ale myślę, że gdy już go zobaczymy jako użytkownicy, polubimy wszyscy to miejsce” - uznał prezydent Katowic.

Odnosząc się do kilkusetmetrowej odległości między centrum przesiadkowym Sądowa a dworcem kolejowym przypomniał, że nowa inwestycja będzie miała przede wszystkim funkcję dworca autobusów dalekobieżnych – łącząc transport drogowy z kolejowym, a także zbiorowym transportem lokalnym. Zastrzegł, że miasto nie miało tyle miejsca, aby bardziej zbliżyć kolej i autobusy dalekobieżne.

Jest to pomyślane w ten sposób, że jeśli przyjeżdża autobus dalekobieżny, to w centrum przesiadkowym Sądowa jest czas wyrównywania godzin pracy kierowców naszych autobusów lokalnych. A więc tam będzie przyjeżdżał każdy autobus z naszego multiprzystanku pod dworcem kolejowym, odczekiwał odpowiedni czas i wyruszał dalej w drogę.

Marcin Krupa - prezydent Katowic 

„Autobusy będą tam zjeżdżały z częstotliwością co ok. 5 minut; będą dowoziły pasażerów spod dworca kolejowego na dworzec autobusów dalekobieżnych. I tak samo w drugą stronę. Nie będzie więc potrzeby wędrówki do dworca kolejowego: będzie można wysiąść z autobusu dalekobieżnego, wsiąść do naszego lokalnego i za darmo dojechać pod dworzec kolejowy” - wyjaśnił.

Węzeł Sądowa w centrum miasta, który za 56,9 mln zł realizuje Budimex, będzie funkcjonował ok. 500 m od katowickiego dworca kolejowego. Przejście między oboma obiektami możliwe jest wąskimi chodnikami wzdłuż zatłoczonych ulic, wymaga pokonania m.in. trzech ruchliwych skrzyżowań ze światłami.

Do węzła Sądowa nie dotrą na razie tramwaje kursujące pobliską ul. Gliwicką. W dalszej perspektywie rozważane ma być doprowadzenie do niego odcinka trakcji tramwajowej. Droga do najbliższego przystanku tramwajowego będzie oznaczała przejście ok. 300-400 m.

Prócz zadaszonych peronów autobusowych, w węźle stanął m.in. budynek obsługi podróżnych, w którym znajdą się: poczekalnie, mała gastronomia, punkt prasowy i przechowalnia bagażu. Projekt uwzględnia potrzeby kierowców autobusów dalekobieżnych, przewidziano m.in. pomieszczenia socjalne i sanitariaty. Na terenie węzła umieszczono też wiatę rowerową, parking na ok. 50 samochodów oraz małą architekturę i zieleń.

W Katowicach trwa jeszcze budowa dwóch innych centrów przesiadkowych – Brynów i Zawodzie, które na południe i na wschód od centrum miasta ułatwią przesiadki z samochodów i autobusów na tramwaje. Jako pierwsze w ub. roku otwarto niewielkie centrum przesiadkowe przy dworcu kolejowym Ligota.

Węzeł Sądowa jest jedyną inwestycją I etapu budowy Katowickiego Systemu Zintegrowanych Węzłów Przesiadkowych dotowaną z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko (POIiŚ). Pozostałe trzy - Ligota, Brynów i Zawodzie - wspierają środki Regionalnego Programu Operacyjnego Woj. Śląskiego – z puli Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych.(PAP)


Komentarze