Rownicabs

Redakcja

22 kwietnia, 2020

Cel wycieczki: Równica (884 m n.p.m.)
Początek trasy: Ustroń Zdrój (PKP, PKS)
Koniec trasy: Ustroń Polana (PKP, PKS)
Wejście: szlak czerwony (1 h 30 min)
Zejście: szlak czerwony (1 h)

Wycieczkę zaczynamy przy stacji PKP Ustroń Zdrój, skąd bierze swój początek kilka szlaków turystycznych. Drogowskaz informuje, że do schroniska PTTK na Równicy dojdziemy w 1,5 godziny. Ruszamy więc w drogę.
Za stacją PKP szlak przebiega przez most na Wiśle, a na zakręcie asfaltowej drogi odbija w prawo, w drogę z kostki, prowadzącą wśród drzew. Dalej droga kluczy wśród zabudowań, jednak szlak jest dobrze oznaczony i nie ma problemów z orientacją.

Stacja PKP Ustroń ZdrójCzerwony szlak na Równicę

Po około 25 minutach marszu drogami utwardzonymi, skręcamy w drogę gruntową, a po chwili wchodzimy w las. Szlak prowadzi tutaj szeroką, dosyć gładką i niezbyt stromą drogą. Sielanka nie trwa jednak długo, gdyż wkrótce trasa staje się kamienista i coraz bardziej stroma. Od tego momentu zaczyna się bardzo ciekawy odcinek szlaku.

Czerwony szlak na RównicęCzerwony szlak na Równicę

Gęsty las porastający strome zbocza górskie oraz dziki potok płynący w głębokim jarze nadają tej trasie prawdziwego górskiego uroku. Podążając dalej napotykamy siedemnastowieczne miejsce odprawiania nabożeństw. W środku lasu znajduje się krzyż, kamienny ołtarz, a także drewniane ławy dla wiernych. Stąd już nie daleko do schroniska – po kilkunastu minutach marszu wychodzimy z lasu na grzbiet Równicy. Mieści się tutaj schronisko PTTK, kilka punktów gastronomicznych, parking dla samochodów oraz przystanek PKS – Ustroń Równica. W pobliżu jest też park linowy oraz letni tor saneczkowy.

Schronisko na RównicyNa Równicy

Równica jest miejscem bardzo widokowym i pełnym atrakcji, a jednocześnie łatwo dostępnym dla turystów zmotoryzowanych. Zwykle panuje więc tutaj spory gwar.
Warto podejść kawałek w górę niezalesionym stokiem, skąd można podziwiać piękną panoramę Beskidów. Polecamy również podejść kilkaset metrów drogą asfaltową prowadzącą do karczmy góralskiej. Lokal jest bardzo klimatyczny, a z tarasu roztacza się malowniczy widok.

Widok z RównicyWidok ze Zbójnickiej Chaty

Sam szczyt Równicy (884 m n.p.m.) jest zalesiony, jeśli jednak ktoś chciałby go zdobyć, może iść dalej niebieskim szlakiem (szlak na Orłową), a po wyjściu na grzbiet górski rozstać się ze szlakiem i podążyć w lewo nieoznaczoną ścieżką. Na szczyt można również wejść żółtym szlakiem turystycznym zaczynającym się przy schronisku PTTK. Obok schroniska znajduje się drogowskaz informujący o kilku szlakach turystycznych. Można stąd iść m.in. na Orłową, Błatnią, czy do Brennej. My wybieramy szlak czerwony, który w 1 godzinę powinien zaprowadzić nas do przystanku PKP i PKS Ustroń Polana. Początkowo idziemy asfaltem, zatrzymujemy się w punkcie widokowym (piękna panorama), mijamy klimatyczną karczmę, w której można się posilić), a następnie skręcamy w las. Szlak prowadzi dalej wąską, kamienistą ścieżką w dół, która co jakiś czas przekracza wijącą się serpentynami drogę asfaltową.

Zejście z RównicyDroga z kostki

Później szlak biegnie drogą z kostki brukowej (z kilkoma skrótami przez las), która przechodzi w drogę asfaltową. W tym miejscu (tuż za kioskiem) skręcamy w prawo i przekraczamy bardzo wąski most nad Wisłą. Po kilku zakrętach pomiędzy zabudowaniami docieramy do stacji PKP i przystanku PKS Ustroń Polana, co stanowi kres naszej wycieczki.