Katowice
Będzin
Bieruń
Bobrowniki
Bojszowy
Bytom
Chełm Śląski
Chorzów
Czeladź
Dąbrowa Górnicza
Gierałtowice
Gliwice
Imielin
Katowice
Knurów
Kobiór
Lędziny
Łaziska Górne
Mierzęcice
Mikołów
Mysłowice
Ożarowice
Piekary Śląskie
Pilchowice
Psary
Pyskowice
Radzionków
Ruda Śląska
Rudziniec
Siemianowice Śląskie
Siewierz
Sławków
Sosnowiec
Sośnicowice
Świerklaniec
Świętochłowice
Tarnowskie Góry
Tychy
Wojkowice
Wyry
Zabrze
Zbrosławice
19 °C
AAA

Trasa Na Stożek (Wisła)

Skocz w Beskidy
Wisła
TAGI Wisła, trasy rowerowe
Najtrudniejsza tras. Polecamy ją doświadczonym kolarzom górskim, którym nie straszne są błoto, kamienie i korzenie na wąskich leśnych ścieżkach. Solidna suma trudnych technicznie podjazdów z pewnością stanowi wyzwanie. Nie bez powodu Stożek stał się również niezwykle popularny wśród downhill’owców.

Przebieg trasy:
Rynek w Wiśle (429) – Kopydło – Łabajów – Stożek (978), zbocze góry Kyrkawica (965) – Kiczory (990) – Przełęcz Łączecko (766) – Beskid (824) – przełęcz Kubalonka (761) – Głębce – Groń (ul. Spacerowa) – Rynek w Wiśle.

Długość: 26 km
Suma podjazdów: 897 m
Średni czas: 4 godz.
Trudność: 5 – bardzo trudna

W drogę:
Z Rynku kierujemy się w stronę kościoła EA, następnie skręcamy w prawo w ul. Olimpijską i po przejechaniu mostu na rzece Wiśle w prawo w ścieżkę rowerową. Dojeżdżamy do schodów, po pokonaniu których kierujemy się w prawo na rondo i wyjeżdżamy 3 wyjazdem (w lewo).
Następnie kierujemy się drogą główną. Po przejechaniu ok. 3 km skręcamy w prawo na Łabajów (ul. Turystyczna). Punktem charakterystycznym jest również reklama Kolei Linowej Stożek. Przejeżdżamy pod Wiaduktem i mijamy skocznie narciarskie. Dalej kierujemy się do Kolei Linowej Stożek, dojeżdżamy do parkingu gdzie w prawo odchodzi szlak zielony. < 6,9 km > – / asfalt /

Dalej jedziemy drogą w górę – tym razem już po płytach drogowych. Następnie droga zamienia się w gruntową, którą dojeżdżamy do dolnej stacji Kolei Linowej Stożek. Tutaj wybieramy czy chcemy jechać w górę na rowerze czy na krzesełku.
< 1,1 km > – / płyty drogowe, droga leśna /

/ Wariant rower / Kierujemy się dalej i prosto w górę drogą leśną dojeżdżamy prawie pod samą górną stację Kolei Linowej Stożek. Całą trasę musimy uważać na rowerzystów Downhill. Gdy zobaczymy górną stację skręcamy w prawo dojeżdżając na szlak – jeżeli chcemy odwiedzamy schronisko na Stożku. < 2,3 km > – / droga leśna /

/ Wariant Kolej Linowa Stożek / Kupujemy bilet i jedziemy koleją w górę. Po zejściu z krzesełka kierujemy się ścieżką w prawo do Schroniska. < 0,4 km > – / droga leśna /

Od Schroniska kierujemy się czerwonym szlakiem w kierunku Kubalonki. Po 1 km decydujemy czy chcemy jechać trudniejszym, ale bardziej widokowym szlakiem turystycznym czerwonym czy prostszym szlakiem turystycznym niebieskim. < 1,0 km > – / droga leśna /

/ Wariant szlak turystyczny czerwony / Jedziemy prosto i rozpoczynamy pierwszy podjazd pod zbocze Kyrkawicy, na którym mniej doświadczeni rowerzyści zejdą pewnie z rowerów. Dalej dojeżdżamy do pięknych skał przed Kiczorami. Następnie dalej na Kiczory i aż do
przełęczy Łączecko. Po drodze będzie parę bardzo trudnych odcinków, gdzie prawdopodobnie zejście z roweru będzie konieczne.
< 2,7 km > – / trudna ścieżka leśna /

/ Wariant szlak turystyczny niebieski / Skręcamy w lewo na szlak turystyczny niebieski. Drogą leśną podążamy aż do przełęczy Łączecko uważając, aby nie zboczyć ze szlaku – przecina go wiele innych dróg leśnych przygotowanych do wycinki drzew.< 2,6 km > – / droga leśna/

Jeżeli chcemy zjechać w dół do doliny Łabajów, lub do dworca PKP Wisła Głębce wybieramy szlak niebieski. Jeżeli natomiast chcemy dalej wybierać trudniejszą trasę wybieramy szlak czerwony (dalszy opis). Na przełęczy Łączecko skręcamy w prawo i dojeżdżamy do drogi leśnej,
gdzie skręcamy w lewo. Następnie po przejechaniu około 1 km uważamy aby nie zgubić szlaku, który skręca ostro w lewo. Wspinamy się pod Mrózków, dalej Beskid i parę mniejszych wzniesień, które prowadzą nas do przełęczy Kubalonka. Jest to jeden z najbardziej błotnistych odcinków jakie możemy spotkać na wiślańskich szlakach.  < 4,2 km > – / trudna ścieżka leśna, droga leśna /

W tym miejscu nie podążamy za szlakiem czerwonym, ale prosto dojeżdżamy do drogi głównej, którą można zjechać w lewo (w dół) lub skręcić ostrzej w lewo na szlak zielony (dalszy opis). Po zjeździe szutrową nawierzchnią dojeżdżamy do skrzyżowania (STOP) i skręcamy w lewo, dalej aż do skrzyżowania z ul. Kasztanową gdzie skręcamy w prawo. < 2,4 km > – / droga szutrowa, asfalt /

Rozpoczynamy krótki podjazd do skrzyżowania z ul. Spacerową, gdzie skręcamy w lewo (za znakami na Karolowy Dwór) i podążamy dalej ulicą. Cały czas prosto. Kiedy ul. Na Gróń skręca w prawo my dalej jedziemy prosto. Dojeżdżamy do skrzyżowania z ul. Jesionową, którą dojeżdżamy do ul. 1 Maja. < 2,8 km > – / asfalt, droga gruntowa /

Dojeżdżamy do ronda, skręcamy w prawo i za mostem w lewo, skąd ścieżką pieszo- rowerową docieramy na Rynek, z którego startowaliśmy. < 2,2 km > – / asfalt, ścieżka rowerowa /

Preferowany sprzęt:
Zdecydowanie rower górski, amortyzowany, rekomendujemy „full suspension”.
Zalecane opony:
Szerokie, z grubym bieżnikiem, odporne na przebicie.
Odcinki „z buta”:
Łącznie ok. 300 m; podjazd pod Kyrkawice oraz zjazd z Kiczorów.
Uwaga na:
– wystające korzenie w okolicach Kiczorów,
– błoto między Kiczorami a Kubalonką,
– kolarzy Downhill.


Komentarze