Katowice
Będzin
Bieruń
Bobrowniki
Bojszowy
Bytom
Chełm Śląski
Chorzów
Czeladź
Dąbrowa Górnicza
Gierałtowice
Gliwice
Imielin
Katowice
Knurów
Kobiór
Lędziny
Łaziska Górne
Mierzęcice
Mikołów
Mysłowice
Ożarowice
Piekary Śląskie
Pilchowice
Psary
Pyskowice
Radzionków
Ruda Śląska
Rudziniec
Siemianowice Śląskie
Siewierz
Sławków
Sosnowiec
Sośnicowice
Świerklaniec
Świętochłowice
Tarnowskie Góry
Tychy
Wojkowice
Wyry
Zabrze
Zbrosławice
16 °C
AAA

Start budowy obejścia Węgierskiej Górki w ciągu drogi S1

Skocz w Beskidy
Żywiec
TAGI obejście Węgierskiej Górki, S1, droga ekspresowa, węzeł Przybędza, węzeł Milówka
Minister infrastruktury Andrzej Adamczyk wbił symboliczną pierwszą łopatę na budowie tzw. obejścia Węgierskiej Górki, czyli odcinka drogi ekspresowej S1 od węzła Przybędza do węzła Milówka.

Szef katowickiego oddziału GDDKiA Marek Niełacny wyraził nadzieję, że przy dobrej współpracy z wykonawcą i władzami lokalnymi, będziemy w 2023 r. mogli przejechać tą drogą. Prezes firmy Mirbud Jerzy Mirgos dodał, że już za dwa miesiące powinny rozpocząć się wiercenia tuneli.

Wartą 1,379 mld zł brutto umowę na zaprojektowanie i wybudowanie odcinka trasy podpisano 10 października ub.r. Wykonawca ma od tej daty 34 miesiące na realizację zamówienia, przy czym do czasu objętego projektowaniem wlicza się okresy zimowe (od 1 grudnia do 31 marca); do czasu realizacji robót – nie wlicza się ich.

Brakujący dotąd odcinek drogi S1 o długości ok. 8,5 km połączy czynne fragmenty trasy S1 Żywiec – Przybędza i Milówka – Szare. Będzie przebiegał w trudnym terenie - przewidziano m.in. dwa tunele o długości ok. 830 m i 980 m oraz kilka estakad nad dolinami potoków. Wykonawcą jest konsorcjum ze spółką Mirbud na czele.

Wyceniana pierwotnie na ponad 1,5 mld zł obwodnica Węgierskiej Górki to ostatni brakujący fragment trasy S1 między Bielskiem-Białą, a Zwardoniem oraz jeden z czterech fragmentów tej arterii przeznaczonych do realizacji (budowy lub rozbudowy) w rządowym Programie Budowy Dróg Krajowych.

To także kluczowa inwestycja dla południowej części woj. śląskiego – o jej realizacji mówi się od ponad 20 lat. Po otwarciu na Słowacji jednego z kolejnych odcinków autostrady D3, na Żywiecczyźnie znacznie zwiększył się ruch tranzytowy. Połączenie dotychczasowych fragmentów trasy S1 na wysokości Węgierskiej Górki przebiega m.in. przez centrum tej miejscowości oraz sąsiedniej Milówki.

Czytaj także: Zakręt Mistrzów w Rudzie znów daje o sobie znać. Kierowcy "odlatują" [WIDEO]

Ekspresowa trasa S1 w woj. śląskim i małopolskim przebiega od węzła z autostradą A1 w pobliżu katowickiego lotniska Pyrzowice do granicy ze Słowacją w Zwardoniu. Standard drogi ekspresowej ma obecnie na odcinkach Pyrzowice-Podwarpie (jedna jezdnia), Dąbrowa Górnicza-Tychy, a także Bielsko-Biała-Przybędza oraz Milówka-Zwardoń.

Aby dokończyć arterię, potrzebne są: druga jezdnia wysuniętego najdalej na północ odcinka S1 Lotnisko – Podwarpie (ok. 9,5 km – trwa budowa), przebudowa do standardu drogi ekspresowej kolizyjnej dwujezdniowej „jedynki” od Podwarpia do Dąbrowy Górniczej (7 km – trwa przetarg), przebudowa liczącego ok. 2,7 km odcinka w Dąbrowie Górniczej (trwa projektowanie), a także budowa ok. 40 km nowego przebiegu trasy z Mysłowic do Bielska-Białej.

Po stronie słowackiej, po oddaniu na przełomie 2017 r. i 2018 r. do użytku odcinków do węzła Żylina Brodno oraz Świerczynowiec-Skalite, do polskiej granicy brakuje jeszcze dwóch odcinków autostrady D3. (PAP)

Foto: gddkia.gov.pl


Komentarze