Katowice
Będzin
Bieruń
Bobrowniki
Bojszowy
Bytom
Chełm Śląski
Chorzów
Czeladź
Dąbrowa Górnicza
Gierałtowice
Gliwice
Imielin
Katowice
Knurów
Kobiór
Lędziny
Łaziska Górne
Mierzęcice
Mikołów
Mysłowice
Ożarowice
Piekary Śląskie
Pilchowice
Psary
Pyskowice
Radzionków
Ruda Śląska
Rudziniec
Siemianowice Śląskie
Siewierz
Sławków
Sosnowiec
Sośnicowice
Świerklaniec
Świętochłowice
Tarnowskie Góry
Tychy
Wojkowice
Wyry
Zabrze
Zbrosławice
28 °C
AAA

PLK rozpoczną przebudowę linii do Wisły Głębce i Cieszyna

Skocz w Beskidy
TAGI Wisła, Katowice
Będą krótsze podróże z Katowic do Wisły Głębce. Pociągi pojadą z Goleszowa do Cieszyna – to planowane efekty inwestycji realizowanej przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. za 460 mln zł. Kończą się prace projektowe, w marcu rozpocznie się przebudowa linii w Beskid Śląski. Inwestycja jest współfinansowana ze środków UE w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Śląskiego.

Efektem inwestycji będzie zasadnicza poprawa kolejowego połączenia południa Polski z Beskidem Śląskim. Z Katowic do Wisły Głębce dojedziemy w ok. 1h 40 min, o ponad pół godziny szybciej niż obecnie. Na zmodernizowanych odcinkach będzie więcej pociągów. Składy pasażerskie przyspieszą miejscami z 20 lub 30 km/h do 80 - 120 km/h. Zwiększy się atrakcyjność turystyczna regionu. Sprawniejszy, bardziej konkurencyjny względem transportu samochodowego, będzie przewóz towarów koleją.  

Wygodne podróże z nowych peronów

Dzięki inwestycji pociągi pasażerskie znów zaczną kursować między Goleszowem a Cieszynem, co będzie dużym ułatwieniem dla mieszkańców regionu, studentów, turystów. Pasażerowie podróżujący w Beskid Śląski skorzystają z nowych stacji Skoczów Bajerki (linia 157) i Ustroń Poniwiec (linia 191). Odnowione będą stacje: Pierściec, Skoczów, Goleszów, Cieszyn, Ustroń, Ustroń Polana i Wisła Uzdrowisko. Prace obejmą też przystanki: Chybie Mnich, Zaborze, Skoczów Bładnice, Goleszów Górny, Bażanowice, Ustroń Zdrój, Wisła Dziechcinka, Wisła Kopydło.

Z myślą o wygodzie i większej dostępności dla podróżnych, przebudowa obejmie 23 perony. Wszystkie będą dostosowane do obsługi osób o ograniczonych możliwościach poruszania się, a ścieżki naprowadzające pozwolą na dogodniejsze dojścia osobom niewidomym i słabo widzącym. Podróżnym będą służyły nowe wiaty, ławki, poręcze do odpoczynku na stojąco. Perony zyskają nowe oświetlenie, co wpłynie na bezpieczeństwo podróżowania. Zaplanowano również montaż stojaków na rowery.

W ramach projektu zostaną wymienione prawie 52 km torów. Nowe rozjazdy oraz urządzenia sterowania ruchem kolejowym umożliwią zwiększenie przepustowości linii, czyli będzie mogło kursować więcej pociągów. Lokalne Centrum Sterowania powstanie w Skoczowie i będzie wyposażone w nowoczesny sprzęt komputerowy. Sprawniejsze podróżowanie zimą zapewni elektryczne ogrzewanie rozjazdów. Sieć trakcyjna zostanie kompleksowo przebudowana na remontowanych stacjach oraz odbudowana na nieużywanym obecnie szlaku Goleszów – Cieszyn. Zwiększy się poziom bezpieczeństwa na 81 przejazdach kolejowo-drogowych oraz przejściach dla pieszych dzięki wymienionej nawierzchni, budowie nowych urządzeń srk i nowemu oświetleniu.

Organizacja komunikacji na linii Katowice – Wisła Głębce

Kończą się prace projektowe. Przebudowa linii od Chybia do Wisły Głębce będzie podzielona na dwa etapy. Rozpocznie się od rewitalizacji linii kolejowych na trasie Bronów (Chybie) – Skoczów. Inwestycja od Skoczowa do Wisły Głębce będzie realizowana w 2021 roku. Jednocześnie, wykonawca przystąpił do prac przy przebudowie linii kolejowej na trasie Goleszów – Cieszyn. Zakończenie prac planowane jest w grudniu 2021 roku.

Szeroki zakres robót będzie wymagał zmian w komunikacji. Planowane jest, że od połowy marca do listopada przewoźnik Koleje Śląskie wprowadzi zastępczą komunikację autobusową na odcinkach Bielsko-Biała – Skoczów – Ustroń – Wisła Głębce oraz Czechowice-Dziedzice – Zabrzeg – Chybie Mnich – Pierściec – Skoczów – Goleszów – Ustroń.

W październiku 2019 roku PLK  podpisały umowy na projekt pn. „Rewitalizacja linii kolejowych nr 694/157/190/191 Bronów – Bieniowiec – Skoczów – Goleszów – Cieszyn / Wisła Głębce”.

Wartość inwestycji to prawie 460 mln złotych, z czego 85% pochodzi z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego.


Komentarze