Częstochowa może połączyć ulice 1 Maja i Krakowską

Csm DSCF5833 df8a330c15

Redakcja

24 lutego 2020

Tzw. decyzję środowiskową dla przygotowywanej w Częstochowie budowy połączenia ulic 1 Maja i Krakowskiej otrzymała tamtejsza spółka drogowa. Urzędnicy wskazują, że inwestycja o długości 1,2 km, z wiaduktem nad linią kolejową, będzie wymagała zewnętrznego dofinansowania.

Jak poinformował w poniedziałek rzecznik Miejskiego Zarządu Dróg i Transportu w Częstochowie Maciej Hasik, w odpowiedzi na wniosek tej instytucji z października 2017 r., Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Katowicach wydał w ostatnich dniach decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach dla inwestycji pn. Budowa połączenia komunikacyjnego ulic 1 Maja – Krakowska w Częstochowie.

„Dokument po uprawomocnieniu się umożliwi dalsze przygotowania częstochowskich służb miejskich do realizacji tego strategicznego zadania komunikacyjnego w naszym mieście” - zaznaczył Hasik.

Decyzja środowiskowa dotyczy przebiegu trasy omijającego dawny kompleks włókienniczy Elanex, a także przewidującego mniejszy zakres wyburzeń budynków mieszkalnych, niż pozostałe warianty. Decyzja zawiera też zalecenia, które pozwolą ograniczyć przyszłe oddziaływanie inwestycji na otoczenie.

Do realizacji tego dużego zadania komunikacyjnego w perspektywie kilku najbliższych lat będzie na pewno potrzebne dofinansowanie ze źródeł zewnętrznych. O potrzebie wsparcia miasta Częstochowy w staraniach o wygenerowanie i zabezpieczenie takich środków mówił m.in. na ostatnim spotkaniu z parlamentarzystami naszego okręgu prezydent Częstochowy, Krzysztof Matyjaszczyk”
przypomniał Hasik

Przedsięwzięcie - jeśli dojdzie do jego realizacji - obejmie budowę połączenia od Ronda Mickiewicza do skrzyżowania ulic Krakowskiej i ks. Wróblewskiego – w pobliżu skrzyżowania ul. Krakowskiej z przecinającą miasto drogą krajową nr 1 (al. Wojska Polskiego). Ma to być jednojezdniowa droga o długości 1,2 km i szerokości 7 m (2 x 3,5 m), nieco szersza na łukach i na wiadukcie nad linią kolejową (tam zaplanowany jest przekrój (2 x 4 m).

Czytaj także: Ruch na dojeździe do A1 zmniejszył się o 25 procent

Zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami miasta w najbliższych tygodniach ma ruszyć zasadniczy etap robót budowlanych związanych z przebudową drogi nr 1 na terenie Częstochowy. Ta największa w ostatnich latach miejska inwestycja drogowa – wsparta funduszami unijnymi – będzie realizowana w latach 2020-2021.

Przygotowana przez władze miasta przebudowa drogi nr 1 w obrębie Częstochowy ma m.in. służyć komunikacji z północnym węzłem autostrady A1 i pozwolić na bezkolizyjny przejazd przez prawie całe miasto w relacji północ-południe.

Do częściowego otwarcia w grudniu ub. roku autostradowej obwodnicy miasta w ciągu autostrady A1, przecinającym miasto odcinkiem „starej jedynki” odbywał się główny ruch tranzytowy. Nadal, mimo otwarcia A1, przy kolizyjnych skrzyżowaniach al. Wojska Polskiego tworzą się korki.

Wartą blisko 179 mln zł umowę na zaprojektowanie i realizację przebudowy 5,5-kilometrowego odcinka DK1 częstochowski samorząd podpisał w październiku 2018 r. Zaplanowana przez miasto przebudowa „jedynki” będzie wiązała się z dużymi utrudnieniami, ze względu na skalę robót. Przewidziano m.in. budowę dwóch nowych dwupoziomowych skrzyżowań, nowej estakady w dzielnicy Raków czy kładek dla ruchu pieszo-rowerowego ponad trasą.

Częstochowski samorząd nie zdecydował się na włączenie do projektu przebudowy śródmiejskiego odcinka drogi nr 1 rozbudowy jednopoziomowego skrzyżowania tej arterii z drogą nr 46, która odchodzi w południowej części miasta od przelotowej „jedynki” na wschód. Miasto poszukuje możliwości i źródeł dofinansowania tej inwestycji (szacowanej blisko dwa lata temu na ok. 130 mln zł).(PAP)

Poprzedni artykuł

Następny artykuł

12 o

katowice

Wspaniałe powietrze!

PM10: 1.0µg/m3 PM2.5: 0.8µg/m3